بسم الله الرحمن الرحیم

هدف وبلاگ،‌ ارائه مطالب و دانستنی هایم به دوستان و هم نوعان هست

بسم الله الرحمن الرحیم

هدف وبلاگ،‌ ارائه مطالب و دانستنی هایم به دوستان و هم نوعان هست

۲ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

سحنرانی پیرامون ازدواج-آقای حسین اقبالی نسب


دلایل ازدواج درست:
    1-شریک جنسی داشتن
    2- همراهی و مساحبت با یک نفر دیگر
    3-دوست داشتن و دوست داشته شدن
    4- داشتن شریک حمایت کننده
    5- پدر و مادر شدن


دلایل انتخاب غلط:
    1-لجبازی
    2- مرحم برای عشق شکست خورده
    3-صرفا نیاز جنسی و بس
    4-انزوا (رهایی از تنهایی
    5-احساس گناه از عواملی چون خودارضایی


افراد نامناسب برای ازدواج:
    1-معتاد به مواد مخدر و یا الکل
    2-آدم به سرعت خشمگین شونده - آستانه تحمل کم
    3-اافرادی که دیگران را کنترل مینمایند
    4-اختلالات جنسی دارند
    5- افراد کودک (باج خواهی میکنند)
    6-زمخت و خشک
    7-روابط قبلی التیام پیدا کند بعد ازدواج کند


عوامل مشکل زا در ازدواج
    1-راه دوره
    2- تفاوت سنی زیاد
    3-تفاوت مذهب
    4-خانواده مخرب همسر(مثلا ایراد گیر بودن همسر از اول)


چند ارتباط بی سرانجام:
    1-رابطه ای که یک نفر بیشتر عشق بورزد-نفز یک اس ام اس و نفر مقابل هم یک اس ام اس و نه این که یکی چند اس ام اس و دیگری حتی زورش بیاید ج.اب بدهد
    2-فرد مقابل نیاز به تغییر دارد و به او نگوید
    3-ترحم-یعنی نجات بخش نفر مقابل باشیم
    4-همسر الگو نیست
    5-همسر معلم نیست
    6-آدمی که بخاطر یک صفت شیفته او شده اید
    7-تعریف تفاهم: دو نفر در یک موضوع درک  و فهم مشابه داشته باشند


- به دو مورد از نفر مقابل توجه نمایید:
    1-لغزش کلامی(یک دفعه حرف متفاوت و جدید زده شود و مثلا بگوید که شوخی کردم-لکنت افتادن یا پته پته افتادن نفر بعد از یک گفته
    2- زبان بدن


نکته: هیچ حرکتی نیست مگر اینکه در آن نیاز به آگاهی وجود دارد
نکته: اولین عامل درگیر شدن در ازدواج اشتراک هاست
نکته: حجاب پوشش ظاهری است و عفاف پوشش رفتاری که با حیا همراه باشد است

نکته: می شود که حجاب داشت ولی بی حیا تعارف کرد که دل نامحرم تمایل پیدا کند
نکته: قبل از ازدواج، زود هنگام سازش نکنید تا ببینید که طرف مقابل  وقتی ناراحت میشود چکار میکند (شناخت بهتر طرف مقابل)

نکته: آمار طلاق در ۲ سال اول و  20 سال بعد از ازدواج زیاد است
نکته: یک مشکل در پروسه ازدواج تسلیم نیاز جنسی طرف مقابل شدن است
نکته: از نظر تقکر بی وقفه و قفل شدن روی موضوع،  دقیقا یک فرد معتاد و یک فرد عاشق مثل هم رفتار میکنند( از نظر مغز و فرکانس های آن)

نکته: قران : پنهانی دوست صمیمی نگیرید
نکته: قرآن : آیه 27 سوره نسا را ببینید
نکته: اگر یک نفر در دوره نامزدی پیامک عاشقانه داد با او محکم برخورد نمایید.
نکته: در دوره آشنایی ترحم و دلسوزی ممنوع ولی در دوره بعد از ازدواج بسیار امر پسندیده ای است.
نکته: قبل از ازدواج برای خود خط قرمز و زرد تعیین نمایید
نکته: جذابیت های ظاهری برای جذب شدن نفر تأثیر گذار است ولی عامل پایبندی به یکدیگر تنها خصوصیات رفتاری است
نکته: قبل از ازدواج با او بنشینید و از نفر مقابل چند تا ایراد بتراشید (هر چقدر هم که نقر مقابل آدم خوبی باشه) که با این کار کمکی میشود تا شما خصوصیات منفی نفر مقابل را  بهتر ببینید

نکته: قبل از ازدواج فضا و تمنای جنسی را تجریبه ننمایید. چون ممکن است مشکلی پیش بیاید

نکته: ظرافت های جنسی را مواظبت نمایید. مثلا در جلسه دوم میگوید چه میشد که الآن ما بچه داشتیم: نکته: او در این حالت تقاضای جنسی دارد و در این قالب پیام دارد میدهد که شما درگیر شوی

نکته: لغزش کلامی افراد ضمیر ناخودآگاه افراد را برای لحظاتی باز میکند

نکته: در اوایل آشنایی، عشقولانه و صمیمیت ممنوع

نکته: نفر مقابل نباید دلیل ازدواج شما باشد بلکه او باید انتخاب شما باشد

سوال: اگر هر تمنای فرد مقابل را پاسخ مثبت بدهیم ، این آیا این شخص مورد اعتماد است ؟



تکنیک های سوال و جواب:
جواب های کلیشه ای شمارو قانع نکند و از کلمات توضیحی استفاده نمایید: چرا-چه چیزی-چجوری-برای چی-چه وقت-باکی-چه مدت و ...
سوالات را معکوس بپرسید


سوالات از خودتان:

از همسر آینده خود چه انتظاری دارید؟

زن یا شوهر بودن یعنی چه؟

از زن چه می‌خواهید؟

نفر مقابل باید چه ویژگی داشته باشد؟




سوالات از همسر:

خودتان را معرفی کنید-معرفی خانواده
آیا برای ازدواج آماده است؟
اهداف زندگی
هدف ازدواج:برای چی میخواهی ازدواج کنی؟در خودت چه ویژگی میبینی که میخواهی ازدواج کنی؟
ویژگی شخصیتی شما چیست؟ خوب و بد : چیزی که آدم های اطراف شما را با آن میشناسند
حساسیت های شما چیست؟ خط قرمز
مفهوم وفاداری از نظر شما چیست؟
نظر شما در مورد پوشش ظاهری در خانواده و فامیل چیست؟ دست دادن و پوشش حجاب
از نظر شما تفاوت من و شما در چیست؟ایشون نقاط مهم برای خودش را مطرح میکند (نشان میدهد که خط کش نفرمقابل در چه گیر کرده است)
علاقه های شما چیست؟
انتظار از نفر مقابل درمورد علاقه چیست؟
من همسر تو شدم! باید برای تو چه کنم تا تو راضی باشی؟
نظرت در مورد فرزند دار شدن چیست؟ چند تا -چجوری - با جزییات
نظر در مورد ادامه کار و تحصیل
حاضری بری پیش مشاور:اگر گفت نه اطلا خوب نیست ولی اگر گفت باشخ نمیخاد بری-آینده با بروی مشکل پیش مشاور نمیرود
چه نوع همسر می‌خواهی؟ سنتی ویا مدرن
چقدر از اطلاعات زندگی خودت رو در اختیار بنده قرار میدهی ؟ درآمد-دوستان- وایل روز در کار یا با دوستان و یا کسانی که با آنها رابطه داری !
تصمیم در مورد محل زندگی
نظر شما در مورد ارتباطات با جنس موافق  قبل از ازدواج چیست که اگر بخواهد به بعد از ازدواج کشانه بشود؟ هر دو طرف رفیق دارند
مدیریت بحث مالی با کیست؟
وضعیت مالکیت بعد از ازدواج با کیست؟ شأن نفر مقابل را درک کنید
در صورت بروز مشکل چه راهکارهایی وجود خواهد داشت؟
خرید های ضروری شما چیست؟ چقدر در ماه این خرج ها ممکن است باشد؟
نظر شما در مورد وضع ظاهری در مراسم های فامیلی چیست؟ آرایش
برای روابط خانوادگی در مواقع دعوا و ناراحتی ها چیست؟
شما از نظر جنسی چجور آدمی هستی؟ مسایل جنسی برایت آیا خیلی مهم است؟ هفته ای چند بار؟
رسم و رسوم شما چیست
خواسته ها و انتظارات از دیگری
چه فرقی از مثلا چند سال پیش تا کنون کرده اید
چه ویزگی را خوب و چه ویزگی از خودتان را بد میدانید
چه ویزگی تان را میخواهید تقویت نمایید
آیا تا به حال فکری برای ریشه کن کردن عادت بدی در خودتون کرده اید؟ چکار کردید؟ لطفا مثل بزنید
اهل مشورت هستید؟ چه کسانی ؟ چرا آنها؟
اهل تلویزیون هستید؟ اگر نه وقتتون رو بیشتر روی چه مواردی میزارید؟
مطالعه؟ چه نوع؟
نظر راجب تربیت و فرزند؟
بیماری خاص دارید ؟ خانواده؟
تقسیمات وظایف در خانه؟
آیا هر چه از خانواده خواستید برایتان فراهم شده؟نه: عکس العمل شما؟     بله: فکر میکنی خوبه این رویه؟
تا حالا مشروب خوردی؟
موارد کم اهمیت: (خالکوبی+سوختگی+مامزد قبلی +مشکل ظاهری اندامی) - مهریه

  • ۰ نظر
  • ۱۴ دی ۹۶ ، ۲۳:۳۰
  • ۲۱۴ نمایش
  • behrooz mohamadi nsasab

نکته: در مراتب دقیق روح عبارت است از : ۱-نفس(پایین ترین مرتبه روح) ۲- عقل ۳- قلب
تعریف نفس: پایین ترین مرتبه روح که  برای کار کردن و بهره گیری به مواد مادی نیازمند است(عمل)-پس از مرگ شکل نفس تغییر کرده وشکل برزخی به خود میگیرد.- این تغییر شکل متناسب با اخلاقیات و منش افراد است که در زندگی دنیایی چگونه هستند.
تعریف عقل: مجرد است و نه وجود و نه افعال آن مادی نیست.
نکته: صرفا دانستن حرف خوب که به درد نمیخورد -مریض با دانستن این که یک دارو خوب است که خوب نمیشود و باید پس از داستن این که یک دارو خوب است از آن استفاده نماید.از دانستن تا عمل فاصله بسیار است.
نکته: درک کار عقل است و شهود کار قلب-کار عقل کسب دانش و دانستن است -کار قلب کسب بینش است.(یعنی: عقل نتیجه گیری و بررسی میکند-قلب برهان سازی میکند)
نکته: عقل برهان میخواهد(برهانی که از قلب آمده باشد) و این برهان ها وقتی بدرد میخورد که با قلب سالم همسو باشند-آنگاه است که عقل ثمر بخش عمل کرده است.
نکته: انسان با قلب است که به خدا میرسد و عقل به تنهایی قابلیت رساندن انسان به خداوند را ندارد
نکته: عقل سردار لشگر قلب است.
 نکته: قلب شریفترین بعد وجودی انسان است که خداوند به انسان ارزانی داشته است.و بالاتر از آن نیست
نکته:  در آیات ۱۵۱ سوره آل عمران و ۱۲ سوره انفال  خداوند میفرماید: در قلب کسانی که کفر ورزیده اند ترس خواهیم انداخت.
نکته: در عربی : فی یعنی گذاشتن در ظرف (مظروف)-ظرفیت
نکته: در عربی القی به معنی انداختن است
نکته: جایگاه ترس در قلب است و همچنین طبق آیه ۴ سوره فتح سکینه هم در قلب است.
نکته: حجرات ۷: جایگاه ایمان در قلب است و این که ایمان در قلب انسان آرایش و پیرایش میشود.
نکته: اندازه قلب بینهات است. مظروف این ظرف قلب خداوند است
نکته: حدیث قدسی: من در آسمان ها و زمین نمیگنجم اما در قلب مومن است که میتواند مرا در خود جای دهد
نکته: امام صادق ع : قلب حرم خداست و در حرم خدا چیزی جز خدا راه ندهید-بحارالانوار ج ۶۷ صفحه ۲۵
نکته:  خداوند در ابتدا به نیت نگاه میکند و خود عمل را مبنای اصلی قرار نمیدهد -عملی که از دل براید  زیباست و این که حتما عملی که از دل براید زیبا خواهد شد
نکته: اگر کسی آهنگ خدا کند ،حرکت قلبی او، وی را زودتر از عمل،  به خداوند میرساند
 نکته: وقتی سجده میکنی باید قلب هم سجده نماید-یعنی برای هر عمل باید قلب هم همسو باشد
نکته: عقل(تفکر افراد) میتواند  هر موضوعی را تحلیل نماید-شاخص خوب بودن افراد قلب خوب افراد است و نه این که فرد حرف خوب بزند یا این که خوب تحلیل نماید
نکته: خداوند قلب را در همه حال هدایت میکند و اینکه  برخی افراد بخاطر کور و کر شدن قابلیت هدایت نخواهند داشت.
نکته: اولیای خداوند به دل نگاه میکنند و هدایت میکنند
نکته: امام باقر  در بحار الانوار میفرماید: قلب ۴ نوع است
         ۱-نفاق و ایمان باهم در یک جا: ایمان دارند ولی محکم نیستند
          ۲-منکوس: سروته، واژگون، منافق، ایمان ندارند و ادعا هم ندارند
          ۳-مطبوع: بدترین نوع قلب-ظلمانی، درها بسته شده و مهر خورده است، منافق، ایمان ندارند ولی ادعا دارند
          ۴-ازهر:مومن، درون قلب ، چراغ روشنی و تلولو است-ایمان محکم و پایدار
نکته: الولد المنکوس: بچه ای که سروته بدنیا بیاید را میگویند که از پا به دنیا بیاید
نکته: ازهر: سپید و نورانی-به خورشید و ماه ازهران میگویند-زهرا یعنی زنی سپید و نورانی
نکته: سودا یعنی کبود و سیاه
نکته: حشر انسان در قیامت بر اساس دل ویا همان قلب انسان است
نکته: بهترین قلب برای انسان همان قلبی است که از صراط مستقیم که همان راه انسان کامل است تبعیت نماید
نکته: در باب فتح قلب:
          ۱-فتح قریب: مواظبت قلب از خواهش های نفسانی -نصر من الله و قتح القریب
          ۲-فتح مبین: سوره فتح آیه ۱-انا فتحنالک فتح المبین-بعد از فتح قریب فتح مبین است-شهود تحلیات اسما و صفدت الهی
          ۳-فتح مطلق-سوره نصر آیه یکم-ادا جاء نصرالله والفتح- شهود و تجلیات ذات خداوند -شهود کامل خداوند
نکته: اما باقر ع: مومن دو ویژگی اصلی دارد: ۱- شکر گذار   ۲-بردبار(صبر) است
نکته: شکر بر ۳ نوع است:
          ۱-قلبی: دانستن نعمت
          ۲-زبانی: حمد وستایش هنگام بهره مندی از نعمت
          ۳-عملی: مصرف نعمت در راه رضای خداوند(بهترین عمل از نعمت)
صبر: تحمل سختی ها وبی تابی نکردن در برابر سختی ها-انتظار برای فراهم شدن فرصت مناسب-این افراد بلا و حادثه نمیخواهند ولی اگر دچار شوند صبر میکنند
نکته: صبر از ارکان ایمان است
حضرت علی ع: صبر برای انسان همانند سر است برای بدن-اگر نباشد انسان میمیرد
نکته: صبر اولیا خداوند: صبر بدون اکراه-از تمام حوادث  در راه رسیدن به خدا با آغوش باز استقبال میکنند.صبر آنها نسبت به فراغ است آن هم فراغ از محبوب-از فراغ الله میسوزند
نکته: صبر انسان های عادی از نوع  استقامت در سختی و مشکلات است
نکته: شرح به معنی توسعه و گسترده شدن است و صدر به معنی قلب است-فتح به معنی باز شدن قلب است.
نکته: اگر درب قلب بسته باشد و مهر خورده باشد، اندازه ظرف دل کوچک خواهد شد بخاطر فشاری که از بیرون به قلب خواهد آمد.
نکته:  دل غذا میخواهد آن هم غذای متناسب با فطرت
نکته: حب دنیا راس و منشا زایل شدن قلب است
نکته: امام صادق ع: اگر بخواهی کوهی را از زمین برداری آسانتر ازین است که بخواهی دلی را تکان دهی-برگرداندن دلی که واژگون است بسیار مشکل است.
نکته: دل در زمان جوانی راحتر تغییر میکند تا پیری
نکته: محبت و حب از قلب است.
نکته: زهد یعنی عدم تعلق به دنیا
نکته: عفلت از یاد خدا، توجه به دنیا و هوی وهوس
نکته: فهم عقل و پذیرش قلب دو موضوع متفاوت است- ایمان در دل - اعتقاد در عقل
نکته: برای رشد در هر عاملی دو پارامتر وجود دارد: ۱-حفاظت در برابر  نفوذ و فساد    ۲-افزایش شدت نورانی بودن
نکته: برای هر چیزی امنیت از اولویت بالاترین برخوردار است.
نکته: همه افراد مقداری نفاق در وجود خود دارند
نکته: اگر انسان در عقل دچار انحراف شود دچار شرک جلی میشود. یعنی مخلوق را بجای خالق قرار میدهد
نکته: عقل نویسنده است و کار آن نگارش است و صفحه ای که در آن مینویسد همان قلب است.
نکته: نتیجه شرک جلی در انسان این است که انسان نقش غیر خالق را د دل میپروراند
نکته: مریضی قلب بخاطر نفاق است.
نکته: شناسه شناخت قلب سالم، توجه به این که انسان به چه ابعادی گرایش دارد: خدایی ویا شیطانی
نکته: قساوت به معنی  سخت و درشت شدن و تاریکی است.
نکته: آرزوهای دور و دراز {یعنی حالا حالاها در این دنیا خواهم ماند}  اولین سبب  تولید قلب قسی است.
نکته: امام علی ع: کسی که میخواهد فردا زنده بماند یعنی میخواهد همیشه زنده بماند
نکته: یاد مرگ دل را زنده نگه میدارد
نکته: آرزوهای دراز -اگر از منظر عقل بررسی شود عین جهل است  و اگر از نظر شهوت بررسی شود همان حب دنیا است.
نکته: قساوت قلب:
۱-حرف زیادی که در آن یادی از خداوند نشود
۲-ترک عبادت
۳-گناه
۴-گوش کردن به  لهو مقل آهنگ های حرام
۵- رفتن به شکار برای هوس رانی
۶-رو آوردن به حاکمان ستمگر
۷-انباشتن مال زیاد-ثروت
۸-نگاه کردن به صورت شخص بخل
۹-اگر از درد کشیدن شخص دیگری که دارد درد میکشد متاثر نشدیم یعنی قساوت قلب داریم
نکته: بخیل یعنی: کسی که مالی را انباشته نگهداشتته است  این که در جایی که شرعا و عقلا شایسته است مصرف نمیکند
نکته: رقت قلب: اگر تذکر قلبی داده شود زود متاثر شود-انزجار در برابر نافرمانی خداوند
نکته: رقت قلب:
۱-یاد خداوند در قلب
۲-تفکر -گریه از خشی الله-
نکته: خوف: ترس خالی         خشی: ترس همراه با معرفت
۳-یاد مرگ
۴-مقابله با نفس در جهت عبادت(رنج عبادت)
۵-معاشرت با خوبان
۶-آبادانی قلب با معاشرت افراد صاحب عقل
۷-استغفار
۸-خواندن قرآن
نکته: یکی از دلایل نام بردن قلب به کلمه قلب: از کلمه تقلب می آید به معنی رود عوض شدن و منقلب شدن
نکته: ریسمان اللهی  همان رابطه بین عبد و مولاست
نکته: توصیه رسول خدا به کسی که از قلب قسی خود شکایت کرده بود: برو و مسکین را طعام بده - برو و بر سر افراد یتیم دست بکش
نکته: حداکثر کار عقل:  تشخیص و جستجو وانتخاب موحودی که از همه لحاظ  کامل و تمام باشد و آن را به قلب  اراُیه بدهد. حالا این گزینه را قلب قبول کند یا نکند و پس بزند
نکته: در شب قدر رابطه بین عبد و مولا از بالا به پایین است
نکته: زیغ به معنای  متمایل شدن و انحراف پیدا کردن است.وقتی زیغ میآید که در قلب شک بوجود بیاید.
نکته: قلب بصورت پیش فرض به سمت حق حرکت دارد-وقتی به حق برسد آرامش پیدا میکند و این که هرچه در جهت حق حرکت کند به همان اندازه آرامش پیدا میکند و به سکینه میرسد
نکته: در پس قلب آرام ومطمئن، نفس مطمئن است
نکته:  سکون و سکینه یا همان اطمینان و طمانینه متضاد است با شک و تردید و ریب و زیغ
نکته: آرامش در سخت ترین لحظات وقتی رخ میدهد که نفس به اطمینان رسیده باشد - نفس مطمئن
نکته: دلبستگی شدید ویا حب و یا علاقه شدید به یک چیز باعث کور شدن آن چیز میشود.
نکته: معاشرت با چند گروه دل را میمیراند
۱-متنغم غوطه ور در مال دنیا و نعمت
۲-کوتاه فکر ها-احمق: پیش بینی ندارد-نه درک و نه فهم از موارد
۳-کسانی که در عمل یا اعتقادات وی انحراف مشاهده شود
نکته: عوامل موت قلب:
۱-ورع قلب: انباشتن گناه بر روی گناه-عادت و تکرار
۲-کثرت ضحک با همان زیاد خندیدن بی جهت به حالت فرح و شادی که اظهار شود
۳-«إتراف: ناز پروردگی در امور مادی
نکته: ورع در معنا:پرهیز از حرام و شبهات مالی
نکته:  ورع در اصطلاح: پرهیز از شبهات
نکته: حکمت: علم به حقیقت اشیا و یا چیز
نکته: حکمت با قلب سروکار دارد
نکته: مرکز علم در عقل است و مرکز حکمت در قلب است.
نکته: تفکر همیشه به حکمت منجر نمیشود
نکته: زنده شدن قلب: تفکر در راستای قلب-مجالست با افراد ذی حکمت
تعریف علم: دانایی-کسب مفاهیم- رابطه ها
معرفت:شناخت به منزله شهود
نکته: کلمه در علم نحو:ترکیبی از حروف- چیزی با اعراب ۴گانه فتح و رفع و کسرو وقف است
نکته: امام صادق ع: حرکت قلب به ۴ نوع است:
۱-رفع: قلب یاد خداوند کند-بالا آمدن -رفع حجاب
۲-فتح: خشنود از خداوند-رضایت از خداوند و باز کردن دریچه قلب برای خداوند
۳-خفض: مشغول غیر خداوند
۴-وقف: غفلت از خداوند و قساوت  سکته معنوی
نکته: علامات قلب:
۱-رفع:
          الف:سر تسلیم  بر دستور مولا
          ب:در دستور مولا رای و نظر و مخالفت نداشته باشیم
          پ: استمرار و شوق دل-دوام شوق محبوب
۲-فتح:
          الف:توکل به خدا- تمام امور را به رب واگذارد و از او بداند و با تمام انرژی و قوا به سمت او حرکت کند و عمل را به بهترین نحو انجام دهد
          ب:صدق: هرچه هست را تقدیم خداوند نماید-درون وبیرون یکی باشد
          پ:یقین: در ولایت رب شک نداشته باشد-بدون شک اقدام نماید
۳-خفض
          الف:عجب-آیا به عمل خیر خود میبالد یا خیر
          ب: ریا: در حرکت به سمت عمل(هرچند عمل خیر) ادعا و انگیزه غیر خدا داشته باشد
          پ: حرص: دست درازی به بیش از چیزی که نیاز را برطرف میکند  و آن را نگهدارد- منظور این که دست درازی برای نگهداری و انباشتن
۴-وقف
          الف:عدم احساس شیرینی در بندگی
          ب: گناه برابش تلخی ندارد
          پ: حلال و حرام سرش نیشود
نکته: گام اول برای شرک ، شک است.
نکته:  در نفس چهار صفت: شهوت و عقل و وهم و غضب در راس تمام قوای انسان است.

  • ۱ نظر
  • ۱۰ دی ۹۶ ، ۲۰:۱۹
  • ۱۷۹ نمایش
  • behrooz mohamadi nsasab