کتاب: سلوک عاشورایی - دفتر هشتم: غیرت دینی
نویسنده: آیت الله مجتبی تهرانی
ناشر: مصابیح المهدی
نکات:
تقسیم بندی افراد که دوست دار دین اند:
مرید: یک مرتبه از عابد بالاتر است
عارف: یک مرتبه از مرید بالاتر است.
نورانی: التفات اللهی که به عارف میشود
نویسنده: آیت الله مجتبی تهرانی
ناشر: مصابیح المهدی
نکات:
- تعریف غیرت: سعی و کوشش در حفاظت از چیزی که شرعا و عقلا بر انسان لازم است حفاظت شود. (یک حالت روحی است)
- امام صادق ع: اگر کسی که لیاقت و شایستگی ندارد(ویا در او نقص باشد) برای مردم پیش بیافتد و مردم را به خود دعوت نماید در حالی که شایسته تر از او وجود داشته باشد، چنین شخصی اهل بدعت بوده است.
- بالاترین غیرت در دین برخورد با بدعت است
- اگر عالمی در برابر بدعت سکوت نماید به مثابه این است که پیامبر از ابراز وحی خودداری نماید(وحی ای که به او رسیده است را اعلام ننماید)
- معاویه در زمان زندگی خود پسرش یزید را به مدارا با چهار نفر سفارش کرد:
- عبدالله بن عمر
- پسر ابوبکر
- عبدالله بن زبیر
- حسین بن علی ع
- معاویه در زمان ۱۵ رجب فوت شد. یزید از روی نادانی و بدون در نظر گرفتن سفارش پدر اولین کاری که کرد این بود که نامه ای به والی مدینه نوشت و از او خواست تا با حسین بن علی ع بیعت بگیرد.
- نامه یزید به والی مدینه در غروب یا شب جمعه ۲۵ رجب به مدینه رسید.(ولید والی مدینه بود)
- امام حسین ع در روز یکشنبه ۲۷ ذرجب از مدینه به مقصد مکه حرکت کرد.
- کاروان امام حسین ع در روز جمعه ۳ شعبان که متشکل از تقریبا ۸۰ نفر و ۲۵۰ شتر و اسب بود وارد مکه شد.
- یکی از مهمترین اهداف امام حسین ع این بود که خود را به جمع حاجیان مکه رسانده و نسبت به حق تبلیغ نماید.
- امام حسین ع در روز ۸ ذی الحجه (روز ترویه) از مکه به مقصد کوفه حرکت کرد.
- در اسلام موضوعی نداریم که برای آن حکمی نباشد.
- هیچ بدعتی نیست مگر اینکه حداقل یک حکم اسلام (دستور اللهی) را نقض و جعل میکند (یک قاعده اسلام را منحل میکند)
- عوامل تأثیر گذار در تربیت(فرهنگ یا جو حاکم بر جامعه بر همه موارد زیر تأثیر گذار است)
- محیط خانواده
- محیط آموزشی
- محیط شغلی
- محیط رفاقتی و دوستان
- رسول خدا ص: در جامعه دو گروه هستند که اگر فاسد شوند جامعه فاسد شده و اگر اصلاح شوند جامعه اصلاح میشوند:
- فقیه (عالم دین)
- حاکمان جامعه اسلامی (مسئولین)
- غیرت از محبت ناشی میشود
- حجاب چهره جان میشود غبار تنم تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
- امام صادق ع: هیچ کسی نمیتوان ادعا کند که ایمانش برای خدا خالص شده است مگر این که خدا در دلش از خودش محبوبتر است.
تقسیم بندی افراد که دوست دار دین اند:
- محب: کسیکه دوست دار دین است
- عابد: یک مرتبه بالاتر - محب محبوب - کسیکه محبت عمیقی از محبوب در دل دارد
- آثار محبت روی محب:
- قطع از غیر محبوب
- در زیر پرچم محبوب قرار گرفتن(جزو متعلقات محبوب قرار گرفتن)
- گام گذاشتن در مسیری که موجب قرب محبوب میشود
- شناخت بیشتر محبوب از ابعاد متفاوت
- افکار عابد:
- رجوع به گذشته و این که چه کارهایی تاکنون انجام نداده است(آگاهی از غفلت های خود)
- جبران غفلتها
- مراقبه
- ویژگی عابد:
- شرمسار از غفلتهای خود(مغرور نیست)
- بکار گیری از تمام فرصتها برای سلوک اللهی
- نکات:
- بالاترین عمل عملی است که بیشترین میل و رغبت را به الله تعالی داشته باشد (همان خلوص)
- افکار مرید:
- او برای جبران قدم بر میدارد ولی میگوید برای جبران دیگر کار از کار گذشته است و کاری را که باید در زمان خاص انجام میدادم دیگر فرصت آن برنخواهد گشت
- غصه از دست دادن فرصتها را میخورد
- این غصه موجب مراقبه در او میشود
- بخاطر غصه فوت شدن فرصتها، کارها و بندگی را با کیفیت بیشتر انجام میدهد.
- نکات:
- با گذشت زمان یک ساعت به اندازه یک ساعت از منابع ما کم میشود
- امام علی ع: همانا تو (انسان) شمارش روزگار هستی، هر روز که میگذرد، چیزی از تو کم میشود و نه از عمرت
- امام علی ع: شدیدترین غم و غصهها که کشده است، از دست دادن فرصتهاست(آنچه بگذرد دیگر بر نمیگردد).
- اگر انسان بخواهد کار فوت شده را انجام بدهد، فرصت روز جاری را از دست میدهد.
- ویژگیهای عارف:
- بیناییاش باز شده است ولی شفاف نیست- او میخواهد حجاب را بردارد.
- سر اللهی برایش باز شده است ولی دقیق نیست-او بدنبال دقیقتر شدن و عمیقتر شدن در اسرار اللهی است.
- میل به شفاف سازی حجاب و عمیق شدن در اسرار اللهی او را آرام نمیگذارد و تا آنجا که محو در ذات اللهی شود
- در تمام لحظات در پی حذف حجاب است
- افکار عارف:
- او در نظر دارد که التفات به عطای محبوب وی را از حضور و شهود خود محبوب باز میدارد.
- از توجههای نفس به الطاف محبوب ناراحت است.
- او میخواهد فقط در محبوب خلاصه شود و خودش را به تجرد بکشاند تا تعلقی نداشته باشد و به غیر محبوب توجهی نکند
- عارف میخواهد منزه باشد و به سختیها و خوشیهای عالم توجهی نکند (گویا هیچ حادثه یا مشکلی نیست) - او آرام است
- در تمامی وضعیت ها و شرایط آرام است و آرامش محض دارد.
- مدام به نورانی بودن(اسرار) اعمال پی میبرد.
انواع حجاب
- ظلمانی
- عملی: تمامی اعمال گناه
- نفسی: گناهان مثل حسد و تکبر و ...
- قلبی : تعلقات قلبی به امور دنیایی و مادی
- نظیر: وسوسه (وسوسه حجاب قلبی است)
- نظیر: بحث و جدل نکهش شده و ...
نکته:خداوند برای قلب ارزش بیشتری نسبت به عقل قائل شده است و در خطابها تنها قلب را مورد خطاب قرار میدهد و نه عقل را.
نکته: قلب با روح رابطه تنگاتنگ دارد.
نکته: بر اساس روایات قلب، گوش و چشم و زبان دارد و هم میفهمد. ونیز ممکن است مریض شود ویا قوت پیدا کند و هم ممکن است بمیرد (قلب هم میمیرد).
نکته: از مجموعه آثاری که به آقای مجتبی تهرانی تعلق دارد میتوان به مجموعه رسائل بندگی اشاره کرد که دفتر اول(دفتر دل) این مجموعه مربوط است به عقل و قلب و رابطه بین این دو.
- ۰ نظر
- ۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۷
- ۳۷۱ نمایش