بسم الله الرحمن الرحیم

هدف وبلاگ،‌ ارائه مطالب و دانستنی هایم به دوستان و هم نوعان هست

بسم الله الرحمن الرحیم

هدف وبلاگ،‌ ارائه مطالب و دانستنی هایم به دوستان و هم نوعان هست

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

کتاب: سلوک عاشورایی - دفتر هشتم: غیرت دینی

نویسنده: آیت الله مجتبی تهرانی

ناشر: مصابیح المهدی



نکات:

  1. تعریف غیرت: سعی و کوشش در حفاظت از چیزی که شرعا و عقلا بر انسان لازم است حفاظت شود. (یک حالت روحی است)
  2. امام صادق ع: اگر کسی که لیاقت و شایستگی ندارد(ویا در او نقص باشد) برای مردم پیش بیافتد و مردم را به خود دعوت نماید در حالی که شایسته تر از او وجود داشته باشد، چنین شخصی اهل بدعت بوده است.
  3. بالاترین غیرت در دین برخورد با بدعت است
  4. اگر عالمی در برابر بدعت سکوت نماید به مثابه این است که پیامبر از ابراز وحی خودداری نماید(وحی ای که به او رسیده است را اعلام ننماید)
  5. معاویه در زمان زندگی خود پسرش یزید را به مدارا با چهار نفر سفارش کرد:
    1. عبدالله بن عمر
    2. پسر ابوبکر
    3. عبدالله بن زبیر
    4. حسین بن علی ع
  6. معاویه در زمان ۱۵ رجب فوت شد. یزید از روی نادانی و بدون در نظر گرفتن سفارش پدر اولین کاری که کرد این بود که نامه ای به والی مدینه نوشت و از او خواست تا با حسین بن علی ع بیعت بگیرد.
  7. نامه یزید به والی مدینه در غروب یا شب جمعه  ۲۵ رجب به مدینه رسید.(ولید والی مدینه بود)
  8. امام حسین ع در روز یکشنبه ۲۷ ذرجب از مدینه به مقصد مکه حرکت کرد.
  9. کاروان امام حسین ع در روز جمعه ۳ شعبان که متشکل از تقریبا ۸۰ نفر و ۲۵۰ شتر و اسب بود وارد مکه شد.
  10. یکی از مهمترین اهداف امام حسین ع این بود که خود را به جمع حاجیان مکه رسانده و نسبت به حق تبلیغ نماید.
  11. امام حسین ع در روز ۸ ذی الحجه (روز ترویه) از مکه به مقصد کوفه حرکت کرد.
  12. در اسلام موضوعی نداریم که برای آن حکمی نباشد.
  13. هیچ بدعتی نیست مگر اینکه حداقل یک حکم اسلام (دستور اللهی) را نقض و جعل میکند (یک قاعده اسلام را منحل می‌کند)
  14. عوامل تأثیر گذار در تربیت(فرهنگ یا جو حاکم بر جامعه بر همه موارد زیر تأثیر گذار است)
    1. محیط خانواده
    2. محیط آموزشی
    3. محیط شغلی
    4. محیط رفاقتی و دوستان
  15. رسول خدا ص: در جامعه دو گروه هستند که اگر فاسد شوند جامعه فاسد شده و اگر اصلاح شوند  جامعه اصلاح میشوند:
    1. فقیه (عالم دین)
    2. حاکمان جامعه اسلامی (مسئولین)
  16. غیرت از محبت ناشی میشود
  17. حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم                             تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
  18. امام صادق ع: هیچ کسی نمیتوان ادعا کند که ایمانش برای خدا خالص شده است مگر این که  خدا در دلش از خودش محبوب‌تر است.


تقسیم بندی افراد که دوست دار دین اند:
  1. محب: کسیکه دوست دار دین است
  2. عابد: یک مرتبه بالاتر - محب محبوب - کسیکه محبت عمیقی از محبوب در دل دارد
  • آثار محبت روی محب:
    • قطع از غیر محبوب
    • در زیر پرچم محبوب قرار گرفتن(جزو متعلقات محبوب قرار گرفتن)
    • گام گذاشتن در مسیری که موجب قرب محبوب می‌شود
    • شناخت بیشتر محبوب از ابعاد متفاوت
  • افکار عابد:
    • رجوع به گذشته و این که چه کارهایی تاکنون انجام نداده است(آگاهی از غفلت های خود)
    • جبران غفلت‌ها
    • مراقبه
  • ویژگی عابد:
    • شرمسار از غفلت‌های خود(مغرور نیست)
    • بکار گیری از تمام فرصت‌ها برای سلوک اللهی
  • نکات:
    • بالاترین عمل عملی است که بیشترین میل و رغبت را به الله تعالی داشته باشد (همان خلوص)

  • مرید: یک مرتبه از عابد بالاتر است
      • افکار مرید:
        • او برای جبران قدم بر میدارد ولی میگوید برای جبران دیگر کار از کار گذشته است و کاری را که باید در زمان خاص انجام میدادم دیگر فرصت آن برنخواهد گشت
        • غصه از دست دادن فرصت‌ها را می‌خورد
        • این غصه موجب مراقبه در او می‌شود
        • بخاطر غصه فوت شدن فرصت‌ها، کارها و بندگی را با کیفیت بیشتر انجام می‌دهد.
      • نکات:
        • با گذشت زمان یک ساعت به اندازه یک ساعت از منابع ما کم می‌شود
        • امام علی ع: همانا تو (انسان) شمارش روزگار هستی، هر روز که می‌گذرد، چیزی از تو کم می‌شود و نه از عمرت
        • امام علی ع: شدیدترین غم و غصه‌ها که کشده است، از دست دادن فرصت‌هاست(آنچه بگذرد دیگر بر نمی‌گردد).
        • اگر انسان بخواهد کار فوت شده را انجام بدهد، فرصت روز جاری را از دست می‌دهد.
  • عارف: یک مرتبه از مرید بالاتر است.
    • ویژگی‌های عارف:
      • بینایی‌اش باز شده است ولی شفاف نیست- او می‌خواهد حجاب را بردارد.
      • سر اللهی برایش باز شده است ولی دقیق نیست-او بدنبال دقیق‌تر شدن و عمیق‌تر شدن در اسرار اللهی است.
      • میل به شفاف سازی حجاب و عمیق شدن در اسرار اللهی او را آرام نمی‌گذارد و تا آنجا که محو در ذات اللهی شود
      • در تمام لحظات در پی حذف حجاب است
    • افکار عارف:
      • او در نظر دارد که التفات به عطای محبوب وی را از حضور و شهود خود محبوب باز می‌دارد.
      • از توجه‌های نفس به الطاف محبوب ناراحت است.
      • او می‌خواهد فقط در محبوب خلاصه شود و خودش را به تجرد بکشاند تا تعلقی نداشته باشد و به غیر محبوب توجهی نکند
      • عارف می‌خواهد منزه باشد و به سختی‌ها و خوشی‌های عالم توجهی نکند (گویا هیچ حادثه یا مشکلی نیست) - او آرام است
      • در تمامی وضعیت ها و شرایط آرام است و آرامش محض دارد.
      • مدام به نورانی بودن(اسرار) اعمال‌ پی می‌برد.


    انواع حجاب

    1. ظلمانی
    • عملی: تمامی اعمال گناه
    • نفسی: گناهان مثل حسد و تکبر و ...
    • قلبی : تعلقات قلبی به امور دنیایی و مادی
      • نظیر: وسوسه (وسوسه حجاب قلبی است)
      • نظیر: بحث و جدل نکهش شده و ...
  • نورانی: التفات اللهی که به عارف می‌شود
  • نکته:خداوند برای قلب ارزش بیشتری نسبت به عقل قائل شده است و در خطاب‌ها تنها قلب را مورد خطاب قرار می‌دهد و نه عقل را.

    نکته: قلب با روح رابطه تنگاتنگ دارد.

    نکته: بر اساس روایات قلب، گوش و چشم و زبان دارد و هم می‌فهمد. ونیز ممکن است مریض شود ویا قوت پیدا کند و هم ممکن است بمیرد (قلب هم میمیرد).

    نکته: از مجموعه آثاری که به آقای مجتبی تهرانی تعلق دارد میتوان به مجموعه رسائل بندگی اشاره کرد که دفتر اول(دفتر دل) این مجموعه مربوط است به  عقل و قلب و رابطه بین این دو.

    • ۰ نظر
    • ۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۷
    • ۳۷۱ نمایش
    • behrooz mohamadi nsasab

    کتاب: سلوک عاشورایی-دفتر دوم: امر به معروف و نهی از منکر

    مولف: آیت الله مجتبی تهرانی

    نشر: مصابیح المهدی


    نکات:

    1. امام حسین ع  برای نفی حکومت حرکت کرد - این حرکت برای آیندگان درس دارد که ناحق را نپذیرید و محکوم کنید و اگر نهایتا فشار زیاد شد (به هر حالت زیر بار ظلم نروید) ترک مکان فیزیکی داشته باشید(ولو به چند قدم، با چند منزل یا متر یا چندین شهر یا هجرت به کشور دیگر)
    2. دو نوع تولد داریم که یکی ولادت هست و دیگری ولادت شخصیتی که سرآغاز  شروع حرکت بندگی در مسیر حق (همان عبودیت و بندگی خداوند)
    3. اصلاح به معنی: ۱− آشتی دادن بین دو نفر  ۲− شایستگی داشتن
    4. از چهارشرط امر به معروف و نهی از منکر دو شرط  «احتمال تأثیرپذیری» و «ایمنی از ضرر» مطرح است
    5. هرکس باطلی کند دو گناه کرده است: ۱- رضایت به آن گناه   ۲- انجام خود آن گناه
    6. شرط اول «احتمال تأثیرپذیری» در حرکت امام حسین ع:   روی یزید تأثیر نداشت ولی روی مردم زمان خود و مردم زمان آینده تأثیر گذار بود
    7. شرط دوم «ایمنی از ضرر» در حرکت امام حسین ع:  موضوع شرط «ایمنی از ضرر» زمانی مطرح است که ضرر به دین مطرح نباشد و ضرر تنها متوجه شخص باشد.
    8. در هنگام ضرر رسیدن به دین موضوع ضرر به شخص کنار میرود و اولویت تنها بر جلوگیری از «ضرر به دین» است.
    9. انواع ضرر به دین:
      • ضرر و هتک اسلام و خود دین(ضرر به اصل دین)
      • اعتقادات دینی جامعه (ضرر به اصل دین و مردم جامعه)
      • افرادی منکر را معروف جلوه دهند
      • دشمنان اسلام به واسطه آن منکر جرئت پیداکنند
    10. در تمام موارد ذکر شده در بالا سکوت به هیچ عنوان جایز نیست. که سکوت به منزله امضای منکر است
    11. نهی از منکر خاص متوجه افراد خاص جامعه هست که باید پای این مسئولیت جوابگو باشند
    12. اگر عالم در هنگام ظهور بدعت علمش را ظاهر  نکند، خداوند نور ایمان را از او سلب میکند
    13. خداوند همه چیز را به مومن واگذارده مگر این که بخواهد (بهروز: ناخواسته) خودش را خوار کند (کافی جلد ۵ ص ۶۳)
    14. عزت و ذلت متضاد هم هستند
    15. تعریف عزت : قدرت و قوت روح  برای ایستادگی در برابر اموری که با مبانی فطری و فکری و معنوی او منافات دارد  که منجر به  این شود که نگذارد روح او خدشه دار شده و از درون بشکند (شکست ناپذیری روح)
    16. عزت از منظر مردم ارجمندی نیز تلقی می‌شود  که همان بزرگواری و قدرت همراه با محبت است.


    • ۰ نظر
    • ۱۴ مهر ۹۶ ، ۱۹:۵۲
    • ۲۹۹ نمایش
    • behrooz mohamadi nsasab