بسم الله الرحمن الرحیم

هدف وبلاگ،‌ ارائه مطالب و دانستنی هایم به دوستان و هم نوعان هست

بسم الله الرحمن الرحیم

هدف وبلاگ،‌ ارائه مطالب و دانستنی هایم به دوستان و هم نوعان هست

کتاب: سلوک عاشورایی - دفتر هشتم: غیرت دینی

نویسنده: آیت الله مجتبی تهرانی

ناشر: مصابیح المهدی



نکات:

  1. تعریف غیرت: سعی و کوشش در حفاظت از چیزی که شرعا و عقلا بر انسان لازم است حفاظت شود. (یک حالت روحی است)
  2. امام صادق ع: اگر کسی که لیاقت و شایستگی ندارد(ویا در او نقص باشد) برای مردم پیش بیافتد و مردم را به خود دعوت نماید در حالی که شایسته تر از او وجود داشته باشد، چنین شخصی اهل بدعت بوده است.
  3. بالاترین غیرت در دین برخورد با بدعت است
  4. اگر عالمی در برابر بدعت سکوت نماید به مثابه این است که پیامبر از ابراز وحی خودداری نماید(وحی ای که به او رسیده است را اعلام ننماید)
  5. معاویه در زمان زندگی خود پسرش یزید را به مدارا با چهار نفر سفارش کرد:
    1. عبدالله بن عمر
    2. پسر ابوبکر
    3. عبدالله بن زبیر
    4. حسین بن علی ع
  6. معاویه در زمان ۱۵ رجب فوت شد. یزید از روی نادانی و بدون در نظر گرفتن سفارش پدر اولین کاری که کرد این بود که نامه ای به والی مدینه نوشت و از او خواست تا با حسین بن علی ع بیعت بگیرد.
  7. نامه یزید به والی مدینه در غروب یا شب جمعه  ۲۵ رجب به مدینه رسید.(ولید والی مدینه بود)
  8. امام حسین ع در روز یکشنبه ۲۷ ذرجب از مدینه به مقصد مکه حرکت کرد.
  9. کاروان امام حسین ع در روز جمعه ۳ شعبان که متشکل از تقریبا ۸۰ نفر و ۲۵۰ شتر و اسب بود وارد مکه شد.
  10. یکی از مهمترین اهداف امام حسین ع این بود که خود را به جمع حاجیان مکه رسانده و نسبت به حق تبلیغ نماید.
  11. امام حسین ع در روز ۸ ذی الحجه (روز ترویه) از مکه به مقصد کوفه حرکت کرد.
  12. در اسلام موضوعی نداریم که برای آن حکمی نباشد.
  13. هیچ بدعتی نیست مگر اینکه حداقل یک حکم اسلام (دستور اللهی) را نقض و جعل میکند (یک قاعده اسلام را منحل می‌کند)
  14. عوامل تأثیر گذار در تربیت(فرهنگ یا جو حاکم بر جامعه بر همه موارد زیر تأثیر گذار است)
    1. محیط خانواده
    2. محیط آموزشی
    3. محیط شغلی
    4. محیط رفاقتی و دوستان
  15. رسول خدا ص: در جامعه دو گروه هستند که اگر فاسد شوند جامعه فاسد شده و اگر اصلاح شوند  جامعه اصلاح میشوند:
    1. فقیه (عالم دین)
    2. حاکمان جامعه اسلامی (مسئولین)
  16. غیرت از محبت ناشی میشود
  17. حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم                             تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
  18. امام صادق ع: هیچ کسی نمیتوان ادعا کند که ایمانش برای خدا خالص شده است مگر این که  خدا در دلش از خودش محبوب‌تر است.


تقسیم بندی افراد که دوست دار دین اند:
  1. محب: کسیکه دوست دار دین است
  2. عابد: یک مرتبه بالاتر - محب محبوب - کسیکه محبت عمیقی از محبوب در دل دارد
  • آثار محبت روی محب:
    • قطع از غیر محبوب
    • در زیر پرچم محبوب قرار گرفتن(جزو متعلقات محبوب قرار گرفتن)
    • گام گذاشتن در مسیری که موجب قرب محبوب می‌شود
    • شناخت بیشتر محبوب از ابعاد متفاوت
  • افکار عابد:
    • رجوع به گذشته و این که چه کارهایی تاکنون انجام نداده است(آگاهی از غفلت های خود)
    • جبران غفلت‌ها
    • مراقبه
  • ویژگی عابد:
    • شرمسار از غفلت‌های خود(مغرور نیست)
    • بکار گیری از تمام فرصت‌ها برای سلوک اللهی
  • نکات:
    • بالاترین عمل عملی است که بیشترین میل و رغبت را به الله تعالی داشته باشد (همان خلوص)

  • مرید: یک مرتبه از عابد بالاتر است
      • افکار مرید:
        • او برای جبران قدم بر میدارد ولی میگوید برای جبران دیگر کار از کار گذشته است و کاری را که باید در زمان خاص انجام میدادم دیگر فرصت آن برنخواهد گشت
        • غصه از دست دادن فرصت‌ها را می‌خورد
        • این غصه موجب مراقبه در او می‌شود
        • بخاطر غصه فوت شدن فرصت‌ها، کارها و بندگی را با کیفیت بیشتر انجام می‌دهد.
      • نکات:
        • با گذشت زمان یک ساعت به اندازه یک ساعت از منابع ما کم می‌شود
        • امام علی ع: همانا تو (انسان) شمارش روزگار هستی، هر روز که می‌گذرد، چیزی از تو کم می‌شود و نه از عمرت
        • امام علی ع: شدیدترین غم و غصه‌ها که کشده است، از دست دادن فرصت‌هاست(آنچه بگذرد دیگر بر نمی‌گردد).
        • اگر انسان بخواهد کار فوت شده را انجام بدهد، فرصت روز جاری را از دست می‌دهد.
  • عارف: یک مرتبه از مرید بالاتر است.
    • ویژگی‌های عارف:
      • بینایی‌اش باز شده است ولی شفاف نیست- او می‌خواهد حجاب را بردارد.
      • سر اللهی برایش باز شده است ولی دقیق نیست-او بدنبال دقیق‌تر شدن و عمیق‌تر شدن در اسرار اللهی است.
      • میل به شفاف سازی حجاب و عمیق شدن در اسرار اللهی او را آرام نمی‌گذارد و تا آنجا که محو در ذات اللهی شود
      • در تمام لحظات در پی حذف حجاب است
    • افکار عارف:
      • او در نظر دارد که التفات به عطای محبوب وی را از حضور و شهود خود محبوب باز می‌دارد.
      • از توجه‌های نفس به الطاف محبوب ناراحت است.
      • او می‌خواهد فقط در محبوب خلاصه شود و خودش را به تجرد بکشاند تا تعلقی نداشته باشد و به غیر محبوب توجهی نکند
      • عارف می‌خواهد منزه باشد و به سختی‌ها و خوشی‌های عالم توجهی نکند (گویا هیچ حادثه یا مشکلی نیست) - او آرام است
      • در تمامی وضعیت ها و شرایط آرام است و آرامش محض دارد.
      • مدام به نورانی بودن(اسرار) اعمال‌ پی می‌برد.


    انواع حجاب

    1. ظلمانی
    • عملی: تمامی اعمال گناه
    • نفسی: گناهان مثل حسد و تکبر و ...
    • قلبی : تعلقات قلبی به امور دنیایی و مادی
      • نظیر: وسوسه (وسوسه حجاب قلبی است)
      • نظیر: بحث و جدل نکهش شده و ...
  • نورانی: التفات اللهی که به عارف می‌شود
  • نکته:خداوند برای قلب ارزش بیشتری نسبت به عقل قائل شده است و در خطاب‌ها تنها قلب را مورد خطاب قرار می‌دهد و نه عقل را.

    نکته: قلب با روح رابطه تنگاتنگ دارد.

    نکته: بر اساس روایات قلب، گوش و چشم و زبان دارد و هم می‌فهمد. ونیز ممکن است مریض شود ویا قوت پیدا کند و هم ممکن است بمیرد (قلب هم میمیرد).

    نکته: از مجموعه آثاری که به آقای مجتبی تهرانی تعلق دارد میتوان به مجموعه رسائل بندگی اشاره کرد که دفتر اول(دفتر دل) این مجموعه مربوط است به  عقل و قلب و رابطه بین این دو.

    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی