طب اسلامی آیتالله عباس تبریزیان-دوره یکم-جلسه دهم
دانلود صوت جلسه دهم:
تقسیم بندی بیماری بر اساس علل بیماری:
اسباب و علل غیر مستقیم
گاهی بیماری در شخصی نفوذ میکند و در دیگری نقوذ نمیکند(مثلا دونفری که در جوار ویروس آنفولانزا قرار میگیرند) یا مصرف دارو به نحو برابر، در یکی اثر میکند و در دیگری اثر نمیکند، این گونه موارد از نظر اسلام دلایلی نظیر گناه بیان شده است.
اسلام علت بروز بیماریها را فعل و اعمال انسانها میداند. یعنی گناه سبب بیماری است.
اِختِلاج یعنی اضطراب
اضطراب یعنی پرش مثلا تکه گوشتی که همانند پلک پرش داشته باشد وتکان بخورد
ارق در کلمه به سه معنا هست: ۱- رگ خونی ۲-تکه گوشت ۳- ژن ۴- عصب
روایت: حتی پای انسان به زمین گیر نمی کند مگر به سبب گناهان
روایت حضرت رسول خدا ص: اضطرابی نیست مگر بخاطر گناه (ذنب)
روایت: انسان به هیچ وجه مبتلا به میگرن نمی شود مگر بخاطر گناه و خیلی از موارد هستکه خداوند نادیده میگیرد.
روایت داریم که عامل تب چیزی از بیرون است و از طرفی داریم که مرضی نظیر تب بخاطر گناه به سراغ انسان میایدو از این دو نتیجه میگیریم که گناه زمینه بیماری را درانسان بوجود میاورد. ویروس به تنهایی انسان را بیماری نمیکند . باید نقطه ضعفی در انسان باشد بوسیله گناه که میکروب قدرت پیدا میکند که انسان را درگیر کند
گناه ضعف ایجاد میکند.
روایت امام علی ع: نیست بیماری مگر از درون است مگر زخم و تب و اینها از بیرون وارد انسان میشود.
روایت از امام علی ع: نیست پیچش رگی ویا سنگی که روی سر انسان بیافتد و نیست برخورد پای انسان با سنگ یا زمین و خراشی که شاخه های درختان در انسان زخم تولید کنند مگر بخاطر گناه و مواردی که خدا میبخشد بیشتر است
رسول خدا ص: نیست خراش چوب یا شاخه و برخورد پا با سنگ مگر بخاطر گناه
روایت: اضطرابی نیست(به معنی کلمه در بالا توجه شود) مگر بخاطر گناه
گناه سبب انواع بیماری ها است.
رسول خدا ص: مومن اگر مرتکب گناه شد مبتلا به فقر میشود و اگر قدرت داشته باشد این گناه را پاک میکند و اگر فقر گناه را پاک نکرد ایشان مبتلا به بیماری میشود و این بیماری باعث پاک شدن گناه شود
خداوند با بیماری گناهان انسان را بیماری یا فقر یا سختی جان دادن پاک میکند و این گناهان را برای روز قیامت نمیگذارد
خداوند گناهان کافر را در این دنیا پاک نمیکند
روایت : خداوند اگر در همین دنیا گناهکار را عقابت کند پس خداند بزرگتر از این است که ایشان را دوباره در آخرت عقاب نماید(فقط یکبار ایشان را عقاب میکند)
روایت امام علی ع: ایشان از سلمان عیادت کرد و به سلمان فرمود نیست کسی از شیعیان مگر اینکه بیماری اش بخاطر گناهی است که در گذشته مرتکب شده و این درد پاک کننده آن درد باشد.
روایت: نیست رگی که میزند و سنگی که روی انسان میافتد و میگرنی که مبتلا میشود و نیست بیماری مگر بخاطر گناه ایشان
در روایات وقتی گفته میشود نیست بیماری یعنی تمامی بیماری-این قاعده سیاق نفی هست.
اگر مردم این حقیقت را بفهمند که حقیقت بیماری از گناه است، دیگر کمتر گناه میکنند.
چرا دو نفر در معرض بیماری قرار میگیرد و یکی بیماری میشود و دیگری بیماری نمیشودو این موضوع بخاطر گناه است نفر اول بخاطر گناه بدنش ضعیف تر شده و زمیناه گناه را در خودش بوجود آورده است ولی نفر دوم بدنش در برابر عوامل مختلف قوی هست و بیماری نمیشود.
امام سجاد ع با بیمارهای جذامی غذا میخورد و پیامبر دست جذامی را گرفت و در غذا کرد و باهم غذا خوردند.
روایت داریم که از جذامی فرار کنید همانند فرار از شیر وحشی.
مثلا وبا در یک شهر سرایت میکند و عده ای را که از وبا فرار میکنند را میشکد و کسانیکه در وسط معرکه وبا هستند مبتلا نمیشوند و این بخاطر عدم وجود زمینه وبا در نفرات استکه بخاطر گناه نکردن بدنشان مقاوم است.
بیماری جدید بخاطر گناه جدید است.
نکته: خیلی از گناه کاران بیمار نمیشوند و بیماری آنها کمتر است یا اینکه اگر گناه علت بیماری است پس چرا خیلی از گناه کاران بیمار نمیشوند؟ اگر گناه علت بیماری است یک انسان سالم نباید پیدا شود چون همه گناه کار هستند؟
جواب: خداوند بیماری ار علت کامله گناه را قرار نداده و در بیشتر موارد خداوند میبخشد و این موضوع به اندازه اقتضا است و نه اندازه کامل.
گناه با موارد زیادی عقاب میشود: ۱-فقر ۲-بیماری ۳- سختی جان دادن ۴- گرفتن نعمت
سوال: کفار در کشورهای غیر اسلامی بدن های سالم تری دارند ولی در عین حال تمامی کارهای ایشان گناه است؟ جواب: برخی از این روایت ها مخصوص مومن است و کافر اینطور نیست مثلا روایت داریم که اگر مومن مرتکب گناه شد مبتلا به بیماری می شود.
چون در آخرت دوباره مواخذه نمیشود و این نعمت و خیر هست و خیر به کافر نمیرسد
نکته: خداوند اگر خیر یک انسان را بخواهد عقوبت او را در این دنیا قرارمیدهد اگر بدی بنده ای را خواست گناه اورا نگه میدارد برای آخرت.
روایت: مومن با منزلت تر است از اینکه ۴۰ روز بگذرد و خدا کاری نکندکه گناهان او پاک شود.
روایت: اگر مومن بداند که مصائب چقدر خوب است آرزو میکند که بدنش تکه تکه شود.
روایت: خداوند میفرماید:اگر نه اینکه مومن ناراحت بشود سر کافر را با آهن میبستم با پیشانی بند آهنی میبستم که سردرد نگیرد.
پس اگر کافر بیماری نمیشود بخاطر این است که مومن ناراحت نشود.
خداوند کاری میکند که کافر بیمار نشود. و یکی از موانع بیماری بخاطر پیشرفت تکنولوژی و علمی است.
خداوند تبارک و تعالی فرموده: اگر نه اینکه همه مردم کافر بشوند برای کافران خانه های که سقفهای آن از نقره باشد قرار میدادیم و پلکانی که روی آنها ظاهر بشوند
دنیا پست است و تمام دارایی و چیزی که کافر میتواند داشته باشد دنیا است و در آخرت چیزی ندارد.
روایت: اگر گناه جان باشد این از بیماری است و اگر انسانی بر انسان دیگر مسلط باشد این انتقام است و این بیماری و فقر عقوبت است برای مومن دراین دنیا ولی کافر انتقام است از او در این دنیا و در آخرت هم عذاب خواهد شد
روایت: از گناه بپرهیزید و برادرانتان را بر حذر کنید زیرا شما خیلی زود به عقوبت گناه مبتلا میشوید.
نکته: انسان هرچه ایمانش قوی تر عقاب او زود تر صورت میگیرد. زیرا در آخرت عقاب نمیشود و این خوب است که تا گناه کنی زود عقاب میشوی و این موجب میشود که دیگر گناه نکنی.
روایت: اگر میبینید که خداوند روز به روز نعمت را به شما زیاد میکند بدانید که شما دارید گناه میکنید. که به آن استدراج میگویند که ممکن است شامل سلامتی هم بشود.
نکته: شرک و الحاد گناه بزرگی است که گناهان دیگر در کنار آن به چشم نمییاید و در روز قیامت شرک که باشد گناهان دیگر اونقدر مطرح نیست.خداوند در این دنیا برای کافران مانع قرار میدهد که به بلا مبتلا نشود.
برای مومن نعمتی است که در این دنیا مواخذه بشود و گناهش پاک شود و در آخرت نماند.
- ۹۸/۰۱/۲۰
- ۲۰۹ نمایش