طب اسلامی آیتالله عباس تبریزیان-دوره یکم-جلسه سیزدهم
پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۳۹ ب.ظ
صوت: URL
دروس آقای تبریزیان قسمت ۱۳:
عمومیت گناه نسبت به ایجاد بیماری:
آیا هر گناهی میتواند سبب بیماری شود؟
حدیث: حضرت رسول ص: هرگام مومن گناهی مرتکب شود خداوند او را به فقر مبتلا میکند و اگر این فقر کفاره گناهش نبود اورا به بیماری مبتلا میکند واگر باز هم کفاره گناهش نبود اورا به ظلم و ترس از سلطان یا حاکم مبتلا میکند.
برداشت از حدیث:
۱:برخی کناهان کفاره اش فقر است و برخی کفاره اش بیماری و برخی کفاره اش ظلم سلطان و ترس از سلطان است (به جهت شدت آن گناه)
۲-روایت اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید آنگاه شرورهای شما بر شما مسلط میشوند و آنگاه اگر دعا کنید اجابت نخواهد شد.
۳-کفاره گناه تابع مقدار گناه است پس هر گناهی میتواند سبب هرگونه کفاره باشد چون ممکن است آن کوچک را به دفعات انجام دهد و مقدار آن زیاد شده و کفاره اش بشدت سنگین شود
4-بیماری پاک کننده گناه است.
روایت: نیست بیماری مگر بخاطر گناه. یعنی هر گناهی میتواند سبب بیماری شود. تمامی بیماری ها سبب گناه هست.
روایت: خداوند انسان را خلق کرده و اورا میشناسد و غذاهای مفید را حلال و مضر را حرام کرده است.
برداشت از روایت: غذا میتواند سبب بیماری شود.
روایت: مضطرب نمیشود رگ یا ژنی (اِرق) و پا با زمین برخورد نمیکند مگر بخاطر گناه
روایت: سنگ روی انسان نمیافتد و خراش چوبی به انسان وارد نمیشود مگر بخاطر گناه
تبریزیان: غفلت هر آن و لحظه ممکن است صورت بگیرد
روایت: از گناهان بپرهیزید روزی کم نمیشود و بلایی نازل نمیشود مگر بخاطر گناه حتی خراش و افتادن در گودال و مصیبتی که انسان دچار میشود
نتیجه گیری: گناه میتواند سبب هر بیماری شود.
نتیجه گیری ؛ هدف بیماری، پاک کردن گناه است.
روایت: نیست پرنده ای که شکار میشود مگر بخاطر اینکه تسبیح را ترک کرده است.
تبریزیان: ممکن است در هر لحظه ای ممکن است اثرات منفی گناهانی که مرتکب شده ایم(و غافل هستیم) به ما نازل شود. باید منتظر پیامدهای گناهان باشیم و از گناهان به درگاه خداوند طلب مغفرت نماییم
گناهانی وجود دارد که عموم آن را گناه میپندارند: نظیر دروغ و غیبت و تهمت و اسراف و شکنجه حیوانات و ظلم و تخریب طبیعت و خوردن اموال یتیم و گرفتن حق مردم و غیره
گناهانی هست که تمامی ادیان آسمانی آن را گناه میندارند: زنا و خوردن شراب و همبستر شدن در حیض و ترک یاد خدا و ذکر خدا
گناهانی هست که از ضروریات دین اسلام هست: خوردن گوشت مردار و خوردن خون و خوک
گناهان واقعی که اختلاف هست: آلوده کردن فضا و آب و تغییر در خلقت خدا ایجاد کردن - کارهای ژنتیکی کردن که مثلا کاری کند که گاو و گوسفند گوشت بخورد و غیره
تمامی مکروهات سبب نقص در زندگی میشود و مکروه یعنی برای انسان ضرر دارد. ممکن است منجر به بیماری شود
ترک مستحبات هم ممکن است نتیجتا منجر به بیماری شود.
روایت: روزه بگیرید تا سالم بمانید: یعنی آدمهای مریض روزه گرفتن موجب سالم شدن میشود اما اگر توانایی روزه گرفتن دارد و آدمهای سالم روزه بگیرید تا سالم تر شوید.
روایت: هم و غم سبب بیماری میشود. اصرار به انجام موضوعی و اگر آن موضوع صورت نگرفت ایشان گرفته و ناراحتی بسیار زیاد دچار میشود.
سبب مستقیم و غیر مستقیم
گناه سبب غیر مستقیم برای بیماری هست
مثلا کسی که با چاقو دستش زخم شده است. در این مثال چاقو سبب مستقیم و گناه سبب غیر مستقیم است.
چه مکانیزمی است که توسط آن عمل منجر به گناه میشود:
روایت: نَفسْ چیزی است که در بدن انسان جریان پیدا میکند هم میتواند گرم و هممیتواند سرد باشد.
اگر نفس گرم بود:
مایهی شر میشود
به چیزی که دارد راضی نمیشود،
احساس راحتی میکند
آدم را میکشد
حالت سبکی پیدا میکند
دلخوش و سرخوش میشود درحالی که این خوشحالی در چهره او نمایان میشود
فجور میکند
زنا میکند
میرقصد
بذل و بخشش بدون حساب میکند
از حال عادی خارج میشود
اگر نفس سرد بود:
غمگین میشود(مهموم)
محزون میشود(محزون)
بیحرکت میشود(سکون)
پژمرده و مأیوس میشود
در ادامه حدیث: این موارد همان عوارضی هست که سبب بیماری میشود و راه بیماری از این موارد هست و این نمیباشد مگر بخاطر گناه و خطا و عوارض موافق با یک نوع غذا یا نوشیدن هست که در یک زمان صورت گرفته است و آن زمان با آن غذا یا نوشیدنی موافق نیست(آن غذا و آن زمان با هم همخوانی نداشته و سنگین است) و آن بخاطر گناه هست که سبب درد و انواع بیماری هست و بینایی و شنوایی و جوارح او و رگ ها و ژن ها و اعضای بدنش سربازان خدا هستند و آماده حمله به خود انسان هست و از هر جزء میتواند تورا بیمار کند
نتیجه گیری:
گناه شروع سلسله اسباب بروز و پیدایش بیماری است.
چیزی که سبب مستقیم بیماری میشود خوردن غذای یا نوشیدنی است که در زمان مناسبی نباشد.(زمان بیولوژیکی بدن یا زمان روز)
عامل مستقیم غذا یا نوشیدنی در غیر وقت و عامل غیر مستقیم خود گناه و نافرمانی خداوند
گناه سبب میشود که غذای طیب در زمانی خورده شود که بشود خبیث (از حالت گوارا به حالت پلید در آید)
دگر گونی در ساعت میشود ناموافق بخاطر گناه
ساعت ناموافق: زمانی که بدن آمادگی پذیرش آن غذا را ندارد
انسان گاهی مثلا در وقت ظهر بدنش آمادگی پذیرفتن غذا ندارد و نباید بخورد. بدن آمادگی ندارد.
مثلا نیاز دارد به غذای سنگین برای اینکه فعالیت سنگین دارد و اگر در زمانی که فعالیت سنگین ندارد غذای سنگین بخورد او را در جهت بیمار خواهد کشاند
آیا گناه سبب بیماری دیگران میشود یا خیر:
قرآن همه قوم صالح شتر را پی نکرده و تنها به آن راضی بودند بخاطر همان تمامی این قوم عقوبت شدند
مثلا کسی برود و آب یک منطقه را آلوده کند درنتیجه کاری کرده تا خیلی ها بیماری شوند و بخاطر اینکه سکوت کرده اند و راضی هستند به این کارخانه و موارد مشابه به عقوبت آلودگی آب دچار میشوند.
خداوند به فرزندان بنی اسرائیل میفرماید که چرا انبیاء خداوند را کشتید، درحالی که آنها نکشتند و پدرانشان کشتند و این بخاطر آن هست که به کار آنها راضی بودند
امام علی ع: بیماری کودک بخاطر گناه پدرو مادر مبتلا میشود تا پدر و مادر گناهانش پاک شود
بیماری های نوظهور(بیماری هایی که در گذشته نبوده و اکنون ظاهر شده)
روایت: هر وقت مردم گناه تازه ای مرتکب شدند درحالی که در گذشته انجام نمیدادند، خداوند بلایی حادث میکند از بلاهایی که در گذشته نبوده است و جدید حادث میشود
روایت امام علی ع: داروی خودت در خودت هست اما نمیبینی- بیماری تو از خودت است اما نمیدانی
تئوری اسلامی این است که بیماری جدید معلول گناه هست. هر نقصی در این عالم بوجود میاید از انسان است.
- ۹۸/۰۴/۱۳
- ۱۶۳ نمایش