طب اسلامی آیتالله عباس تبریزیان-دوره یکم-جلسه شانزدهم
سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶ ب.ظ
صوت: URL
خلاصه جلسه شانزدهم: علت غیر تحقق غیرمستقیم بیماری:۱-ابتلا به جهت منزلت(پیشتر گفته شده) ۲- گناه ۳-اجل
- شاید بشود بیماری را براساس این سه علت به سه دسته تقیسم کرد:۱-بیماری ابتلا ۲-بیماری گناه ۳-بیماری اجل
- به بیماری اجل بیماری سام میگویند.
- بیماری ها از نظر جنس به دوسته تقسیم میکنند: ۱- سام(درمان و دارور در آن موثر نیست و منجر به مرگ میشود) ۲- بیماری غیر سام(درمان و دارور در آن موثر است و منجر به مرگ نمیشود)
- در بیماری سام و غیر سام هردو یکی است ولی حقیقت بیماری متفاوت است. در هردو ممکن است فرد مبتلا به بیماری اسهال شوند ولی در بیماری سام درمان و دارو اثر نمیکند و در بیماری غیر سام درمان موثر است و دارو اثر میکند
- ثاثیر دارو معلول علل و اسباب است. دارو علت درمان و شفا است.در بیماری غیر اجل(غیر سام) بین دارو و بیماری سنخیت وجود دارد برای همین شفا صورت مییابد ولی در بیماری سام بین دارو و بیماری سنخیت وجود ندارد و دارو اثر نمیکند
- دو نوع بیماری داریم:۱-دارو در آن موثر است ۲- دارو در آن موثر نیست و تاره حال بیمار بدتر میشود
- روایت: برای هر بیماری دارویی هست به جز بیماری سام(بیماری مرگ)
- امام علی ع: کسی که ۲۱ دانه مویز قرمز بصورت ناشتا بخورد مریض نمیشود مگر به بیماری مرگ
- این که مراد از کلمه سام کلمه مرگ حاصل بشود بنظر بعید است.
- رسول خدا ص: در سیاه دانه درمانی است از هر درد بجر سام
- روایت: بیماری اسباب و علل متنوعی دارد بیماری ابتلا و بیماری عقوبت گناه و بیماریای که فنا و مرگ بر اساس آن قرار داده شده است
- رسول خدا ص: هیچ بندهای این دعا را برای بیماری نمیخواند مگر اینکه خداوند او را خوب کند مگر اینکه مقدر شده باشد که با آن بیماری از دنیا برود: «أسألُ اللهَ العظیمَ ربَّ العرشِ العظیمِ أَنْ یَشفیَکَ» (۷ مرتبه).
- تمام طبیبان و دکترها که ادعا میکنند که فلان شخص را از مرگ نجات دادند این باطل است زیر اگر بیماری از نوع سام میبود هیج کاری نمیتوانستند بکنند
- اگر بیماری از نوع سام نباشد خود به خود منجر به مرگ نخواهد شد
- آیا کلمه سام به معنی خود مرگ است یا اینکه بیماری مرگ است؟ به معنی بیماری مرگ است(سام یعنی مرگ بطور دقیقتر بیماری که مرگ در آن حتمی شده باشد)
- در کتب لغت سام را مرگ معنی کردهاند.
- برداشت میشود که کلمه سام کلمه عربی نیست
- اصحاب از رسول پرسید که سام چیست؟ رسول ص فرمودن که الموت
- برای هر بیماری دارویی هست الا بیماری مرگ است
- روایت: کسی که به یک بیماری یا علتی مبتلا شود خود را با تربت امام حسین ع درمان نماید خداوند از آن بیماری او را درمان میکند مگر اینکه بیماری سام باشد.
- رسول خدا ص: بیماری سام را من شفا نمیدهم.(مراد از سام بیماری مرگ است وگرنه اگر مراد خود مرگ بود که باید رسول خدا ص میفرموند: من مرده را زنده نمیکنم و کلمه شفا برای مرده معنی ندارد)
- یک بیماری داریم که اسم آن سام است و دارو و درمان در آن واقع نمیشود
- از روایت ها برداشت میشود که این بیماری سام حادث است و از زمان حضرت آدم نبوده و بعدا بوجود آمده است و اخبار آمده این گونه است که مردم در زمان حضرت ابراهیم بدون سبب میافتادند و بدون سبب میمردند
- روایت: مردم اینکونه بودند که سالم و بدون علت میمردند(در زمان حضرت ابراهیم ع) و حضرت ابراهیم ع به خداوند دعا کرد که برای مرگ علتی و سببی قرار بده و به وسلیه این سبب مرده هم پاداشی ببرد و تسلیتی باشد برای نزدیکان و بستگان تا اینکه آمادگی داشته باشند و خداوند موم را نازل کرد که آن همان سام است و بعد از آن انواع بیماریهای سام نازل شد.
- حضرت نوح شدیدا بیمار بود و طوریکه شب میگفت تا صبح زنده نمیمانم و صبح میگفت تا شب زنده نمیمانم
- بیماری سام این طور نیست که عام باشد و استثنا ندارد و این است که فقط با دعا میتوان آن را دفع کرد
- حضرت رسول ص : سیاهدانه شفا برای هر دردی است مگر سام و ایشان به مخاطب رو کرده و فرمودن که آیا به شما چیزی نشان بدهم که از هیچ چیز مستثنا نیست، مخاطب گفت بلی و حضرت رسول ص فرمود دعا چراکه قضا و قدر را برمیگرداند هرچقدر هم که محکم شده باشد
- در بیماری سام اینطور نیست که هیچ چیزی در آن موثر نباشد و دعا در آن اثر دارد