بسم الله الرحمن الرحیم

هدف وبلاگ،‌ ارائه مطالب و دانستنی هایم به دوستان و هم نوعان هست

بسم الله الرحمن الرحیم

هدف وبلاگ،‌ ارائه مطالب و دانستنی هایم به دوستان و هم نوعان هست

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

دانلود صوت جلسه دهم:

تقسیم بندی بیماری بر اساس علل بیماری:

اسباب و علل غیر مستقیم

گاهی بیماری در شخصی نفوذ میکند و در دیگری نقوذ نمی‌کند(مثلا دونفری که در  جوار ویروس آنفولانزا قرار میگیرند) یا مصرف دارو  به نحو برابر، در یکی اثر میکند و در دیگری اثر نمیکند، این گونه موارد  از نظر اسلام دلایلی نظیر گناه بیان شده است.

اسلام علت بروز بیماری‌ها  را فعل و اعمال  انسان‌ها می‌داند. یعنی گناه سبب بیماری است.

اِختِلاج یعنی اضطراب

اضطراب یعنی پرش مثلا تکه گوشتی که همانند پلک پرش داشته باشد وتکان بخورد

ارق در کلمه به سه معنا هست: ۱- رگ خونی ۲-تکه گوشت ۳- ژن ۴- عصب

روایت: حتی پای انسان به زمین گیر نمی کند مگر به سبب گناهان

روایت حضرت رسول خدا ص: اضطرابی نیست مگر بخاطر گناه (ذنب)

روایت: انسان به هیچ وجه مبتلا به میگرن نمی شود مگر بخاطر گناه و خیلی از موارد هستکه خداوند نادیده میگیرد.

روایت داریم که عامل تب چیزی از بیرون است و از طرفی داریم که مرضی نظیر تب بخاطر گناه به سراغ انسان میایدو از این دو نتیجه میگیریم که گناه زمینه بیماری را درانسان بوجود میاورد. ویروس به تنهایی انسان را بیماری نمیکند . باید نقطه ضعفی در انسان باشد بوسیله گناه که میکروب قدرت پیدا میکند که انسان را درگیر کند

گناه ضعف ایجاد میکند.

روایت امام علی ع: نیست بیماری مگر از درون است مگر زخم و تب و اینها از بیرون وارد انسان میشود.

روایت از امام علی ع: نیست پیچش رگی ویا سنگی که روی سر انسان بیافتد و نیست برخورد پای انسان با سنگ یا زمین و خراشی که شاخه های درختان در انسان زخم تولید کنند مگر بخاطر گناه و مواردی که خدا میبخشد بیشتر است

رسول خدا ص: نیست خراش چوب یا شاخه و برخورد پا با سنگ مگر بخاطر گناه

روایت: اضطرابی نیست(به معنی کلمه در بالا توجه شود) مگر بخاطر گناه

گناه سبب انواع بیماری ها است.

رسول خدا ص: مومن اگر مرتکب گناه شد مبتلا به فقر میشود و اگر قدرت داشته باشد این گناه را پاک میکند و اگر فقر گناه را پاک نکرد ایشان مبتلا به بیماری میشود و این بیماری باعث پاک شدن گناه شود

خداوند با بیماری گناهان انسان را بیماری یا فقر یا سختی جان دادن پاک میکند و این گناهان را برای روز قیامت نمیگذارد

خداوند گناهان کافر را در این دنیا پاک نمیکند

روایت : خداوند اگر در همین دنیا گناهکار را عقابت کند پس خداند بزرگتر از این است که ایشان را دوباره در آخرت عقاب نماید(فقط یکبار ایشان را عقاب میکند)

روایت امام علی ع: ایشان از سلمان عیادت کرد  و به سلمان فرمود نیست کسی از شیعیان مگر اینکه بیماری اش بخاطر گناهی است که در گذشته مرتکب شده و این درد پاک کننده آن درد باشد.

روایت: نیست رگی که میزند و سنگی که روی انسان میافتد و میگرنی که مبتلا میشود و نیست بیماری مگر بخاطر گناه ایشان

در روایات وقتی گفته میشود نیست بیماری یعنی تمامی بیماری-این قاعده سیاق نفی هست.

اگر مردم این حقیقت را بفهمند که حقیقت بیماری از گناه است، دیگر کمتر گناه میکنند.

چرا دو نفر در معرض بیماری قرار میگیرد و یکی بیماری میشود و دیگری بیماری نمیشودو این موضوع بخاطر گناه است نفر اول بخاطر گناه بدنش ضعیف تر شده و زمیناه گناه را در خودش بوجود آورده است ولی نفر دوم بدنش در برابر عوامل مختلف قوی هست و بیماری نمیشود.

امام سجاد ع  با بیمارهای جذامی غذا میخورد و پیامبر دست جذامی را گرفت و در غذا کرد و باهم غذا خوردند.

روایت داریم که از جذامی فرار کنید همانند فرار از شیر وحشی.

مثلا وبا در یک شهر سرایت میکند و عده ای را که از وبا فرار میکنند را میشکد و کسانیکه در وسط معرکه وبا هستند مبتلا نمیشوند و این بخاطر عدم وجود زمینه وبا در نفرات استکه  بخاطر گناه نکردن بدنشان مقاوم است.

بیماری جدید بخاطر گناه جدید است.

نکته: خیلی از گناه کاران بیمار نمیشوند و بیماری آنها کمتر است یا اینکه اگر گناه علت بیماری است پس چرا خیلی از گناه کاران بیمار نمیشوند؟ اگر گناه علت بیماری است یک انسان سالم نباید پیدا شود چون همه گناه کار هستند؟

جواب: خداوند بیماری ار علت کامله گناه را قرار نداده و در بیشتر موارد خداوند میبخشد و این موضوع به اندازه اقتضا است و نه اندازه کامل.

گناه با موارد زیادی عقاب میشود: ۱-فقر ۲-بیماری ۳- سختی جان دادن ۴- گرفتن نعمت

سوال: کفار در کشورهای غیر اسلامی بدن های سالم تری دارند ولی در عین حال تمامی کارهای ایشان گناه است؟ جواب: برخی از این روایت ها مخصوص مومن است و کافر اینطور نیست مثلا روایت داریم که اگر مومن مرتکب گناه شد مبتلا به بیماری می شود.

چون در آخرت دوباره مواخذه نمیشود و این نعمت و خیر هست و خیر به کافر نمیرسد

نکته: خداوند اگر خیر یک انسان را بخواهد عقوبت او را در این دنیا قرارمیدهد  اگر بدی بنده ای را خواست گناه اورا نگه میدارد برای آخرت.

روایت: مومن با منزلت تر است از اینکه ۴۰ روز بگذرد و خدا کاری نکندکه گناهان او پاک شود.

روایت: اگر مومن بداند که مصائب چقدر خوب است آرزو میکند که بدنش تکه تکه شود.

روایت: خداوند میفرماید:اگر نه اینکه مومن ناراحت بشود سر کافر را با آهن میبستم با پیشانی بند آهنی میبستم که سردرد نگیرد.

پس اگر کافر بیماری نمیشود بخاطر این است که مومن ناراحت نشود.

خداوند کاری میکند که کافر بیمار نشود. و یکی از موانع بیماری بخاطر پیشرفت تکنولوژی و علمی است.

خداوند تبارک و تعالی فرموده: اگر نه اینکه همه مردم کافر بشوند برای کافران خانه های که سقفهای آن  از نقره باشد قرار میدادیم و پلکانی که روی آنها ظاهر بشوند

دنیا پست است و تمام دارایی و چیزی که کافر میتواند داشته باشد دنیا است و در آخرت چیزی ندارد.

روایت: اگر گناه جان باشد این از بیماری است و اگر انسانی بر انسان دیگر مسلط باشد این انتقام است و این بیماری و فقر عقوبت است برای مومن دراین دنیا ولی کافر انتقام است از او در این دنیا و در آخرت هم عذاب خواهد شد

روایت: از گناه بپرهیزید و برادرانتان را بر حذر کنید زیرا شما خیلی زود به عقوبت گناه مبتلا میشوید.

نکته: انسان هرچه ایمانش قوی تر عقاب او زود تر صورت میگیرد. زیرا در آخرت عقاب نمیشود و این خوب است که تا گناه کنی زود عقاب میشوی و این موجب میشود که دیگر گناه نکنی.

روایت: اگر میبینید که خداوند روز به روز نعمت را به شما زیاد میکند بدانید که شما دارید گناه میکنید. که به آن استدراج میگویند که ممکن است شامل سلامتی هم بشود.

نکته: شرک و الحاد گناه بزرگی است که گناهان دیگر در کنار آن به چشم نمییاید و در روز قیامت شرک که باشد گناهان دیگر اونقدر مطرح نیست.خداوند در این دنیا برای کافران مانع قرار میدهد که به بلا مبتلا نشود.

برای مومن نعمتی است که در این دنیا مواخذه بشود و گناهش پاک شود و در آخرت نماند.

  • ۰ نظر
  • ۲۰ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۵۷
  • ۱۸۴ نمایش
  • behrooz mohamadi nsasab

دانلود صوت جلسه نهم:

سوال: آیا مومن و شیعه به برخی بیماری ها از نوع جذام و بیماری زشت مبتلا میشود یا خیر؟

خیر مبتلا نمیشود و این بیماری ها مانند یک نوع نفرین و لعنت هست که امامان و فرزندان و مومنین مبتلا نمیشود.

نکته: برخی روایات مفاد آن این استکه مومن به این قبیل بیماری ها مبتلا میشود. مثلا فلان چیز را نخورید که سبب فلان بیماری مثلا پیسی میشود. پس معلوم میشود که مومن باید به سفارش امامان عمل کند تا به این بیماری ها مبتلا نشود.

نکته: مومن آل فرعون پسر عموی فرعون بود.

نکته: مومن آل فرعون مبتلا به جذام بوده و انگشتان او خورده شده بود.

نکته: شخصی بنام مُغیره احادیث معصومان را تحریف می کرد.

امام معصوم ع: مومن به هر نحو ممکن است بمیرد اما خودکشی نمیکند.

اولین جایی که توسط بیماری جذام خورده میشود بینی است.

روایت از امام صادق ع: مومن آل فرعون که پسرعموی فرعون بود مبتلا به جذام بوده است.

فرعون ۴۰۰ سال ادعا ربوبیت کرد و مومن آل فرعون ۶۰۰ سال ایمان خود را کتمان کرد

عمرها در زمان قدیم زیاد بوده است.

امام باقر ع: آیا خداوند مومن را مبتلا میکند . ایشان گفتند بلا اصلا مال مومن است.

روایت : کسی که مبتلا به جذام یا پیسی است میتواند امام جماعت بایستد: ایشان فرمودند بلی

مومن مبتلا نمیشود به این معنی استکه چون به سیره رسول خدا ص و دستورات ائمه عمل میکند پس در نتیجه به این قبیل بیماری ها مبتلا نمیشود

مومن با بیان ائمه آگاه هست پس ازین قبیل بیماری ها مبتلا نمیشود.

نکته: یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری پیسی همبستر شدن پدر و مادر در هنگام قاعدگی است.

نکته: مومن با آبیکه  با آفتاب گرم شده حمام نمیکند چون ممکن است مبتلا به پیسی  شود.

احتمال اینکه مومن به این بیماری ها مبتلا شود خیلی ضعیف است چون به این موارد مقید است.

امام هادی ع: همانا خوردن خربزه سبب ابتلا به بیماری جذام است. منظور ناشتااست.

روایت: اگر چه حضرت رسول فرمودند کسی که چهل سال بشود دیگر به برخی موارد دچار نمیشود ولی ممکن است بخاطر مخالفتش از امر رسول ص ممکن است به همان موارد مبتلا بشود.

نکته: در چهل سالگی عقل کامل میشود و عبودیت انسان کامل میشود و وادارش میکند که اوامر ائمه را تبعیت نماید.

نکته: عقیده شیعه چنین استکه شیعه هر چند که راه اشتباه برود اما در چهل سالگی به راه درست هدایت خواهد شد و در این سال دیگر به راه درست وارد شده است

بیمار یهای خوب و پذیرفته شده : تب و سردردر و ورم ملتهمه و غیره

نکته: به عقیده آقای تبریزیان همه بیماری ها بجز این مواردی که در بالا گفته شده است جزو بیماری زشت نیست.

نکته: تب جزو بیماری های خوب است

حضرت رسول ص: پیامبر از مردی از انصار عیادت کرد و ایشان از تبی که داشت به رسول شکایت کرد و ایشان فرمودند که تب پاک کننده است از طرف خداوندی که میآمرزد

یک پاک کننده آب است که حدیث داریم که آب پاک کننده است.

نکته: تب یک مقام ومنزلت خوبی دارد و پاک کننده انسان از گناه است و سبب داخل شدن مردم به بهشت است.

حدیث: بهترین بیماری همان تب است که به هر قسمت از بدن یک سهمی از بلا میدهد.

روایت: پیامبر میخواستند میخواستند به دختری ازدواج کنند: پدرش گفت که این دختر به بیماری تب هیچگاه مبتلا نشده است و ایشان با آن دختر ازدواج نکردند.

رسول خدا ص: تب مقدمه مرگ است و زندان خدا در زمین است و جوشش تب از جهنم است و سهم هر مومنی از آتش جهنم است و مومن از آتش جهنم سهم دارد و این سهم همان تب است.

امام باقر : زمانیکه خداوند بنده ای را دوست داشت به او نظر میکند و وقتی به او نظر انداخت برای او تهفه میفرستد وآن میگرن است یا ورم ملتهمه است.

حدیث: خداوند میفرماید من کسی راکه دوست داشته باشم او را میکشم

سوال: آیا میتوانیم بیماری را به خداوند نسبت دهیم درحالی که آیات و روایات میفرماید که از خود انسان است و هر خیری که به انسان میرسد از خداوند است؟

بله بیماری از خود انسان است

در حقیقت خداوند بیماری ها را سبب اعمال قرار داده است و مثلا فلان عمل نتیجه اش فلان چیز است.

خداوند بیماری را سبب و علل قرار داده است(علل و معلول).

قرآن: کسانیکه ظلم کرده اند آثار کارهای بدی که انجام داده اند به آنها خواهد رسید.

نکته: هیچ شر به انسان نمیرسد مگر با اجازه خداوند

تقسیم بندی بعدی ابتلا به بیماری بصورت غیر مستقیم:

رسولان و ائمه  و پیامبران هم بیمار میشدند و دلیل این بیماری گناه نبوده است و هرچه انسان مومن تر است بلا او سخت تر است.

روایت: وقتی رسول خداوند وقتی به تب مبتلا میشد گرمای آن از زیر پتو احساس میشد.

حضرت عیسی ع خودش طبیب بوده اما ایشان در کودکی به بیماری بزرگسالان مبتلا میشود ودر بزرگسالی به بیماری کودکان مبتلا میشد

قرآن: هیچ مصیبتی در زمین به کسی نمیرسد و نیست مگر اینکه نوشته شده است.

احتمال اولی که پیامبران به بیماری ها مبتلا میشدند این استکه به منزلت  و مقام و درجه بالاتر برسند

احتمال دوم: با صبر کردند درجه بالاتری کسب نمایند

روایت: ۴ چیز همه مبتلا میشوند و حتی انبیا و اوصیا و حتی پیروان ایشان:۱- فقر در مال و ۲-بیماری در بدن و۳- کافری که دنبال ایشان باشد و بخواهد ایشان را بکشد و ۴- منافقی که دنبال ایشان باشدو ایشان را اذیت نماید

روایت: چیزی که محال است آرزو نکنید. راحتی برای مومن در دنیا محال است و دنیا زندان مومن است

احتمال ۴: برای شوق پیدا کردن برای ملاقات خداوند

روایت: خداوند به دنیا وحی کرده است که برای اولیا خداوند سخت بگیرد تا اینکه به لقا پروردگار برسند و برای دشمنان ایشان آسان بگیرد تا اینکه به لقا ایشان امید نداشته باشد

حدیث: دنیا برای دشمنان خداوند بهشت است و برای اولیا زندان و جهنم است

خطبه حمام: متقین اینطوری است که بخاطر شوق به خداوند اگر مردن نبود ازشدت شوق جانش از بدنش خارج میشده است

احتمال ۵: دوست داشتن خداوند است.

روایت: خداوند اگر کسی را دوست داشته باشد ایشان را در بلا مبتلا میکند و ائمه پیروان ایشان صبح و شب را دربلا بسر میبرند

خداوند اگر بنده ای را دوست داشته باشد ایشان را با بلا محاصره میکند و اگر دعا نماید میفرماید بله عزیزم و دعای رفع بلا را به تاخیر میاندازد تا در آخرت اجر بدهد

احتمال ۶از اینکه چرا پیامبران به بیماری مبتلا میشوند: گناه پیروان ایشان است.

اگر خداوند پیامبران را به بیماری مبتلا نکند پیروان ایشان را عبادت میکردند چون با اذن خداوند کارهای خارق العاده میکردند و در نزد پیروان ایشان در نزد ربانیت میرفتند.

برخی حضرت علی ع را خداوند میدانند و ایشان را عبادت کردند

بیماری های ابتلا ،بیماری های مخصوصی است که اثری ندارد و باقی نمیماند.

یکی از بیماریهای پیامبران کوری است که حضرت یعقوب به کوری مبتلا بود و دیگری سنگ کلیه است که حضرت یعقوب مبتلا بود.

  • ۰ نظر
  • ۲۰ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۵۵
  • ۱۷۳ نمایش
  • behrooz mohamadi nsasab

دانلود صوت جلسه هشتم:

تقسیم بندی بیماری ها از لحاظ درمان پذیر بودن بیماری:

سوال: آیا نوع بیماری داریم که درمان نداشته باشد؟

پاسخ اول: باتوجه به اینکه رسول خدا  ص فرمودند: برای هر بیماری درمانی وجود دارد، پس می‌توان نتیجه گرفت که برای هر بیماری، درمانی نیز وجود دارد.
پاسخ دوم: همچنین برخی موارد در روایات مشاهده می‌شود که فرمودند برای برخی بیماری‌ها درمانی نیست[البته در ادامه خواهیم گفت که حتی مرگ هم با دعا می‌تواند دفع شود]) نظیر:

  • حضرت رسول ص: بر حضر باشید از خوردن آب بصورت ایستاده، زیرا این سبب بیماری میشود که درمان ندارد مگر اینکه خداوند تبارک و تعالی مداوا نماید.نکته: بر اساس یک روایت دیگر نخوردن آب بصورت ایستاده به شب اختصاص داده شده است.
  • روایت: اگر کسی شب جنب بشود و منی از او خارج بشود و بعد ادرار نکند ایشان به بیماری مبتلا خواهد شد که درمان ندارد(آقای تبریزیان: شاید منظور پروستات باشد)نکته: تصور میشود که باقیمانده منی در مجرای انسان برگشت کند(رفلاکس منی در ) و موجب بیماری شود.روایت: کسی که ادرار بعد از جنابت را ترک کند و نزدیک است که منی او برگشت کند به بدن او و اورا به بیماری مبتلا کند که درمان ندارد
  • روایت:(درمورد ترک تَحَنُک) کسی که عمامه بپوشد و تَحتِ حَنَک نداشته باشد (حتی در نماز) و آن را از زیر چانه اداره نکند به بیماری ای مبتلا خواهد شد که درمان ندارد.
  • راوی از امام صادق ع: پنیر بیماری که درمان ندارد می آورد. خوردن پنیر در صبح ضرر دارد و در شب نفع دارد.(این مربوط به آن زمانی میشود که در طول روز دو وعده غذا می خوردند)نکته: پنیر سریع هضم میشود و موارد دیگر را در بدن سریع هضم میکند. اگر قرار باشد کسی صبح پنیر بخورد و تا شب صبر کند، ایشان به مرضی مبتلا خواهد شد که درمان ندارد.
  • حدیث: روی قبر ادرار و غایط نکن. در آب راکد ادرار نکنید زیرا باعث بیماریمیشود که درمان ندارد مگر اینکه خداوند اراده کند و مشکل نشود.
نکته: روایتی داریم که میفرماید عسل و سیاه دانه و مویز همه بیماری ها را  درمان میکند. البته مواردی هم استثنا بیان شده است.

از امام صادق سوال شد که آیا از حضرت رسول هم درمورد سیاه دانه چنین چیزی بیان شده است که درمان همه بیماری هاست مگر مواردی استثنا؟ در سیاه دانه درمانی است از هر دردی به جز بیماری مرگ.

امام صادق ع: ایشان در باره مرگ هم فرمودند دعا درمان مرگ هست.

معصوم ع: هر بیماری دعا برای درمان دارد.

زمانی که امام جواد ع زهر داده شد ایشان به قاتلشان فرمودند خداوند تورا به بیماری مبتلا نماید که درمان ندارد. ایشان به آکله در فرج مبتلا شد.

روایت: بیماری است بنام مومن که این بیماری براحتی درمان نمیشود.

روایت: نیست مومنی مگر اینکه در اندام او(یک جای بدن او) بیماری است که تا روزی که بمیرد درمان نمیشود و این کفاره گناهش خواهد بود.

نظر آقای تبریزیان : بر اساس این رویات میتوان فهمید که بیماری هایی هست که دارویی ندارد اما دعا درمان هر بیماری است حتی مرگ.

معنای این روایات این نیست که اگر کسی یک بار این کار را بکند به فلان بیماری مبتلا میشود. منظور این استکه در استمرار این بیماری خواهد آمد و نیز با یک بار مستعد این بیماری خواهد شد.

تقسیم بندی بیماری : بیماری هایی که زشت است. ظاهر انسان را خراب کند. مثل دیوانگی یا پیسی یا جذام یا غیره

از روایات برداشت میشود که بیشتر بیماری ها کفاره گناه است و برخی بیماری ها که از آنها با عنوان زشت یاد شده است، عقوبت است.

روایت امام صادق ع: همانا خداوند مومن را به هر بلایی مبتلا میکند و اورا به هر نوع مرگی اورا میمیراند و هیچگاه به جنون وبی عقلی مبتلا نمیکند.

آیا نمیبینی که پیامبر خدا ایوب به همه چیز بدن او و اموال او و خانواده و اولاد او مسلط کرد ولی شیطان را بر عقل ایوب مسلط نکرد.

روایت دیگر آمده که شیطان به همه بدن ایوب مسلط شد مگر چشم و گوش و عقل و قلب  و زبان وی.

خداوند مومن را به بیماری دیوانگی مبتلا نمیکند.

نکته: شیعه از نظر تبریزیان یعنی افراد خاص که روی زمین تقریبا پنج یا شش نفر باشند و گرنه بقیه محب هستند. و شیعه که همینطوری گناه نمیکند

نکته:برخی میگویند ذات الجنب همان برصام یا التهاب پرده دیافراگم است. که وقتی شدید میشود حالت دیوانگی به انسان دست میدهد و عدم هماهنگی در افعال انسان رخ میدهد.

پیامبر میفرماید من منزلتم پیش خداوند بالاتر از آن استکه خداوند مرا به ذات الجنب مبتلا نماید(پیرو اینکه روزی پیامبر بیمار شد)

روایت : معصوم به کسی فرمود که تو با دَویله یا همان آپاندیس از بین میروی و این بیماری برای اهل جهنم است.

دویله یک غده یا زخمی در شکم است که منفجر میشود و موجب مرگ میشود.(تبریزیان: بررسی شد و چیزی در شکم بجز آپاندیس پیدا نشد که منفجر بشود و انسان بمیرد).

امام باقر ع: عبرت بگیرید به ما و دشمنان ما و مرگ ما و مرگ آنها و آنها با زخم یا دویله از دنیا میروند و ما با چیزی که خداوند بخواهد از دنیا میرویم.

روایت: انها با بیماری و زخم و دویله میمیرند و لی ما با  بَطَن یا همان اسهال یا کشته شدن یا همان شهادت از دنیا میرویم.

روایت: همانا ما و شیعیان ما با بطن یا شمشیر از دنیا میرویم و دشمنان ما با دویله از دنیا میرند.

دولیه در لغت: التهابی یا دملی در شکم که صاحب آن را میکشد.

روایت میگوید که آپاندیس جزو بیماری زشت است.

رویات داریم که مومن اگر چهل سال شد به برخی بیماری ها ی زشت مبتلا نیمشود.

رسول خدا ص: نیست مسلمانی که در اسلام چهل سال عمر کند و خداوند سه نوع بیماری را از او دور میکند : جذام و برص یا همان پیسی و جنون

معنای این حدیث این است که این سه نوع بیماری برای کم سن و سالان نیست. برای بزرگسالان است.

امام صادق ع: خداوند شش بیماری را از شیعیان دور میکند: جنون و جذام و پیسی و فرزندی از زنا   - از اینکه  گدایی کند با دست خودش

امام صادق ع: پیسی شبیه لعنت است و ما و فرزندان ما و شیعیانم ما مبتلا به این بیماری نمیشود

امام باقر ع: مومن بر خدا بیست حق و خصلت دارد: یکی از آنها بیماری هاییکه زشت است. و برص و جذام مبتلا خداوند از این بلاها حفظ کند.

روایاتی استکه خداوند مومنان را به برخی بلایا مبتلا میکند-برخی بیماری ها مال مومن است.

نکته: حتی مومن موجود در دربار فرعون به جذام مبتلا شد

اَلَم در علم طب اسلامی یعنی درد.
  • ۰ نظر
  • ۲۰ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۵۲
  • ۱۹۷ نمایش
  • behrooz mohamadi nsasab

دانلود صوت

خلاصه جلسه هفتم:


انواع بیماری  را از هفت لحاظ بررسی می‌کنیم:

تقسیم بندی یکم: 

۱-بیماری هایی که برای انسان منفعت دارد:

۲-بیماری هایی که برای انسان ضرر دارد:


تقسیم بندی دوم:

بررسی بر اساس طبع های چهارگانه:

۱-دم

۲-مـُرّه(صفرا و سودا)

۳-بلغم


تقسیم بندی سوم:

1-بیماری که درمان دارد

2-بیماری که درمان ندارد


تقسیم بندی چهارم:

۱-بیماری که برای بزرگسالان است

۲-بیماری که برای کودکان است

  • ازمعصوم سوال شده: آیا حضرت عیسی مانند بقیه مردم مریض می‌شده؟ فرمودند:بله ایشان بیمار می‌شدند، بیماری ایشان عجیب بود بطوریکه در کودکی به بیماری بزرگسالان مبتلا می‌شد و در بزرگسالی به بیماری کودکان مبتلا می‌شد. در کودکی به بیماری پهلو درد شد که این بیماری برای بزرگسالان است. و وقتی به این بیماری مبتلا شد به حضرت مریم می‌فرمود که مادر عسل و سیاه‌ٔدانه و زیتون برایم تهیه کن و از اینها خمیر تهیه نما و برای من بیاور و حضرت عیسی ع دارو را بو کرده و بعد آن را میخورد.

تقسیم بندی پنجم:

۱-بیماری های بدخیم یا همان خبیث نظیر جذام و پیسی و غیره

۲-بیماری های خوش خیم و غیر خبیث

  • امام صادق ع: نیست درمانی برای بیماری بد خیم و خبیث بهتر از گِل حریر(تربت امام حسین ع)


تقسیم بندی ششم:

۱-بیماری هایی که منشا آن از درون است

۲- بیماری هایی که منشا آن از بیرون هست

  • حدیث: هر بیماری از سیر معده هست و بغیر از تب
  • حدیث: هر بیماری از درون است بجز تب که از بیرون وارد بدن می‌شود و عامل بیرونی دارد.
  • نکته: هفتاد نوع بیماری داریم که از عوارض آن تب است


تقسیم بندی هفتم: 

۱- بیماری های که زشت است:

  • انبیا و اولیا از آن به خدا پناه می بردند
  • مومنان به این بیماری های مبتلا نمی‌شوند
  • بیماریی‌هایی نظیر:شائنه
  • شین یعنی چیزی که ظاهر انسان را بد و خراب کند.مانند جزام و پیسی و دیوانگی و خبل[که حرکت انسان را مختل می‌کند و دست و پای انسان از لحاظ حرکت ناهماهنگ شود ظاهر انسان را خراب کند] و موارد غیره

۲- بیماری که زشت نیست


تقسیم بندی هشتم:

به علل غیر مستقیم به بدن نفوذ کرده است:مثلا منشا گناه و یا بخاطر چشم


تقسیم بندی نهم: 

علل مستقیم


تقسیم بندی دهم:

بعضی از بیماری‌ها از آن به عنوان تهفه و چیز با ارزش یاد شده است. مثلا کسی که خالص شده و خدا برای او این بلا را می‌فرستد.

۱-تب

۲-سردرد

۳-ورم ملتهمه

  • امام سجاد ع: تب جزو بهترین بیماری هست که همه جای بدن را در گیر می‌کنند (بعضی بیماری ها هست که فقط یک قسمت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما تب همه بخش‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد)


شرح تقسیم بندی اول:

بیماری‌هایی که نفع دارد:بیماری‌هایی که نباید آن را درمان کرد بلکه با درمان آن ممکن است انسان مریض‌تر شود

اولین بیماری که نافع است: سرماخوردگی(زکام) است

  • معصوم ع می‌فرماید زکام را درمان نکنید بلکه جلوی کل بیماری‌های ژنتیکی را می‌گیرد و جذام را برطرف می‌کند.
  • سرماخوردگی خودش درمان و پیشگیری است و نباید آن را درمان کرد.
  • حضرت رسول ص:از سرما خوردگی بدتان نیاید بلکه آن ایمنی از بیماری جذام است.
  • امام صادق ع: حضرت رسول ص از بیماری سرماخوردگی خود را درمان نمی‌کرد و می‌فرمود نیست کسی مگر اینکه ژن جذام داشته باشد و اگر مبتلا به سرماخوردگی شود این زکام سبب سرکوب شدن ژن جذام است.
  • نکته این است که در حدیث از کلمه خاصی برای سرکوب شدن ژن جذام توسط زکام استفاده شده است به این معنی که ژن جذام توسط زکام خوار و ذلیل شده و از ترس زکام سرجای خودش مخفی خواهد ماند.
  • حضرت رسول ص: نیست کسی از فرزندان آدم مگر اینکه دو نوع ژن داشته باشد ۱- ژنی که در سر است و سبب پیدایش جذام می شود ۲-ژنی در بدن او سبب بوجود آمدن پیسی می‌شود.
  • سرماخوردگی چیزی هست که در سر هست.
  • سرماخوردگی مواد زاید سر که باعث بروز جذام می‌شود را از بدن انسان خارج می‌کند.
  • روایت: سرماخوردگی سربازی است از سربازان خداوند که خداوند آن را می‌فرستد به سمت بیماری تا بیماری را برطرف نماید.
  • نکته: در این روایت عنوان شده است که تمامی بیماری‌های ژنتیکی(عامل بیماری از ژن باشد)
  • نکته: خیلی از بیماری ها منشا ژنتیکی است. مثلا سرطان سبب فلان بیماری ژنتیکی است.
  • حتی امامان ما خوشحال می‌شدند و مشتاق بودند که کسی از فرزندانشان به بیماری سرماخوردگی مبتلا بشود.
  • یکی از مشکلات این است که انسان مبتلا به سرماخوردگی نشود. زیرا برای اینکه به بیماری دیگر مبتلا نشود باید به سرماخوردگی دچار شود
  • نکته: باید توسط سرما خوردگی فضولات از بینی خارج شود.
  • بیشتر علتها و اسباب ابتلا به بیماری های ژنتیکی و جذام، خوردن شاهی است که در فصل زمستان هست.
  • فصل زمستان فصل ابتلا به بیماریهای ژنتیکی است
  • زمستان فصل سرماخوردگی است.
  • خوردن شاهی نهی شده است بخصوص در شب.
  • بصورت عادی مدت زمان سرماخوردگی سه روز است. ولی اگر درمان نشد می‌توانیم با انفیه خود را درمان کرد که اصلا توصیه نمی‌شود و درمان نکنید بهتر است.
  • درمان سرماخوردگی سُعُوطْ کردن انفیه است.(سعوط یعنی ریختن دارو در بینی.)
  • انفیه عطسه آور است و آب زاید سر را خارج می‌کند.همان آب‌های زایدی که می‌خواست با سرماخوردگی در مدت سه روز بیرون بیاید در مدت ده دقیقه از سر خارج می‌کند.(همان خلط دهان و آب ریزش بینی).
  • روش تهیه انفیه: سیاه دانه ۲ واحد  و کُنْدُشْ(ریشه نوعی گیاه) یک واحد. این دو را آسیاب کند و استفاده نمایند.


دومین بیماری که نافع است و ابتلاء به آن نوعی درمان است: جوش و دمل 

  • روایت از حضرت رسول ص:  از جوش و دمل(منظور همان جوشی که چرکی بوده وبا فشار خارج می‌شود. مهم جوشی است که داخل آن خونابه و چرک باشد چه سفید چه سیاه)  بدتون نیاید، زیرا این پیشگیری از پیسی(بَرَصْ) است.
  • اگر کسی خود را از جوش درمان کرد مبتلا به پیسی خواهد شد.
  • حدیث: هر گاه ژنی که عامل پیسی است در بدن شروع به حرکت یا جهش کند خداوند جوش را می‌فرستد تا مواد زائدی که در آن ژن وجود دارد توسط آن دمل از بدن خارج شود.
  • حدیث:اگر کسی دید که مبتلا به سرماخوردگی شد و جوش شد خدا را شکر کند.

بیماری سومی که نافع است و ابتلاء به آن درمان است: ورم ملتهمه یا همان ورم زیر پلک یا ورم پلک

  • حضرت رسول ص:‌ از ورم ملتهمه یا ورم زیر پلک بدتون نیاید زیرا  این پیشگیری از کوری است. 
  • حضرت امیر ع در جنگ خیبر به این نوع بیماری مبتلا شده بود.
  • عامل این ورم ملتهمه هم ویروسی است.


بیماری چهارم که نافع است و ابتلاء به آن نوعی درمان است: سرفه 

  • حضرت رسول ص: از سرفه بدتون نیاید زیرا آن ایمنی از فلج یا سکته مغزی است.
  • اگر می‌بینید که امروزه سکته مغزی بسیار زیاد شده بخاطر این است که تا مردم مبتلا به سرفه می‌شوند سریع خود را درمان می‌کنند.
  • سرفه زمینه سکته مغزی را برطرف می‌کند.
  • سرفه دونوع دارد: ۱- منشأ قلبی: نباید درمان کرد ۲- منشأ ریوی:  که باید درمان کرد.مثلا شش ملتهب شود
روایت از حضرت رسول ص: 

۴ چیز را بدتان نیاید زیرا اینها درمان چهار چیز دیگر است:

1-زکام: درمان و ایمنی از جذام است

2-دمامیل(جوش و دمل): ایمنی و درمان پیسی(برص) است

3- ورم ملتهمه زیر پلک: ایمنی از کوری است.

4-سرفه: ایمنی از فلج و سکته مغزی است.



نکات:

  • تمامی کودکان از دارو کراهت دارند.
  • نکته: بو کردن دارو سنت خوبی است.
  • ژن در همه بدنها وجود دارد اما میکروب در هر بدن وجود ندارد
  • اِرق یعنی ژن یا بیماری های ژنتیکی
  • امروزه هر درمان ژنتیکی که صورت میگیرد با ویروس صورت میگیرد
  • سیاه دانه را نباید بعد از آسیاب کردن نگهداشت زیرا تبدیل به سم خواهد شد(این خط در این جلسه گفته نشده و بنده[بهروز محمدی نسب] در جایی از اینترنت خواندم)
  • نکته: در طب اسلامی به کشیدن دارو در بینی سُعُوطْ می گویند. سعوط یعنی ریختن دارو در بینی.
  • سعوط روشی برای رساندن دارو به مغز یا سینوس‌ها است.
  • بیشتر سردرد و فلج و خونریزی مغز یا پلاکهایی که در مغز بوجود می‌آید توسط سعوط کردن درمان خواهد شد.
  • ۰ نظر
  • ۱۲ فروردين ۹۸ ، ۰۱:۰۶
  • ۱۸۴ نمایش
  • behrooz mohamadi nsasab

دانلود صوت جلسه  ششم

خلاصه جلسه ششم:
  • همه چیز در ذهن انسان انسان در مخیل انسان است.
  • طب صنعتی جدید، زاییده طب یونانی ست. نگاه کردند که گردو بخاطر چه ماده‌ای مغز را تقویت می‌کند و آن را بصورت صنعتی استخراج کردند.
  • معایب این طب صنعتی جدید این است که عوارض بسیار دارد.
  • کلسیم به تنهایی ضرر دارد و عوارض دارد. استخوان را تفویت میکند اما به مغز و  شش و به دستگاه عصبی آسیب می‌زند.
  • ماده‌ای بنام «تانَنْ» جلوی آسیب به معده را میگیرد.
  • سلولز جلوی آسیب روده به را می‌گیرد.
  • ماست که دارای کلسیم است در کنار کلسیم موادی دارد که مضرات کلسیم را دفع می‌کنند.
  • سفارش شرع است که در شبانه روز دو وعده غذا بخوریم.
  • مرحله اول طب: درک علل و اسباب بیماری
  • کلمه بیماری در عربی «مرض» هست ولی کمتر از این کلمه استفاده شده است. کلماتی نظیر: «داء» - «بَرْسام» - «سُقام» - «شک» - «ضُّر» - «ضرا» - «علة» - «وصب» - «سوء»
  • نقاهت: وقتی بیماری مقداری بهبود یافت میگویند دوران نقاهت.
  • بیماری چیست: بلایی‌ست در جسد که برآمده از خود انسان و افعال اوست این بلا به جهت عقوبت‌ست و خاصیت پاک‌کنندگی برای انسان دارد.
  • ۰ نظر
  • ۰۸ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۴۹
  • ۱۴۳ نمایش
  • behrooz mohamadi nsasab

دانلود صوت جلسه پنجم


خلاصه جلسه پنجم:

  • حضرت رسول ص دیگر طب‌های نظام‌مند دیگر (غیر از طب اسلامی) مانند طب یهود و طب نصارا و طب عرب(طب ساده‌ای بود) را تأیید کردند و مردم را به این طبیبان ارجاع داده است. دلیل آن هم در دسترس نبودن حضرت رسول ص در همه مکان‌ها هست. 
  • مردم باید بیماری خود را درمان نمایند و نباید منتظر بمانند به امید این که روزی حضرت رسول را ببینند و خود را درمان نمایند. دلیل دوم اینکه تجربیات طب‌های دیگر از بین نرود.
  • درست است که این طب‌ها بهترین شفا نیست اما درمان محسوب می‌شود.
  • شونیز همان سیاه دانه است.
  • هیچگاه نیاز به عمل جراحی نیست و بشر روزی به این درک خواهد رسید که برای شفای بیماری نیازی به عمل جراحی نیست.
  • در گذشته در طب هندی بیماری بنام «عُذره» وجود داشت که باعث گلو درد در کودکان می‌شد که برای درمان مادر انگشت خود را در گلوی بچه فرو می‌کرد و پیامبر فرمود: چرا فرزندان خود را اذیت می‌کنید.
  • لدود یعنی ریختن دارو در یک طرف دهان (یا سمت راست دهان یا سمت چپ دهان)
  • عذره یعنی گلودرد.
  • [قسط هندی] یا [عود هندی]  یا [چوب هندی] درمان هفت بیماری هست:۱-ریختن در بینی برای درمان گلودرد ۲-لدود کردن برای بیماری «اتُ‌الجَنْب«
  • کسی از طبیبان عرب به امام صادق ع رجوع می‌کند و می‌گوید که ما برای درمان مردم از سم‌هایی از قبیل «اِسْمیحه‌قُن» و «قاریعِ‌قُنْ» استفاده میکنیم چه حکمی دارد و امام می‌فرماید اشکالی ندارد و ایشان می‌گوید چه بسا آن بیمار بمیرد و باز امام می‌فرماید اشکالی ندارد.
  • امام صادق ع : در حرام شفا نیست(در حرام درمان نیست).
  • طب عرب طب ساده ای است و  پنج و شش درمان بیشتر ندارد: حمام و تنقیه و ...
  • یکی از اموری است که عرب خود را با آن درمان می‌کردند «کِی» هست یعنی اینکه قسمتی از بدن را داغ می‌گذاشتند(با فلزی داغ می‌سوزاندن) مثلا اگر سر درد میکرد آنگاه کف پا را داغ می‌گذاشتند و فرد خوب می‌شد. البته اعراب هم اذعان داشتند که این درمان ازنوع ضرب العجلی و ناچاری و اضطراری و آخرین درمان بحساب می‌آید.
  • حضرت رسول ص: درمان با «کی» را ممنوع کرده است و علت این است که چهره و اندام انسان را زشت می‌نماید.
  • حضرت رسول ص درمان با حرام را ممنوع کرده است و بخصوص درمان با خمر را نهی کرده است.
  • حضرت رسول ص  درمان با بول را نهی کرده است.(خبائثی نظیر بول و غائط و مشابه)
  • سرمه کشیدن با خمر نهی شده است. 
  • حضرت رسول ص گیاهی بنام «شِبِرم» را نهی کرده است. این گیاه ملین و مسهل هست و این گیاه طبع گرم دارد.
  • حضرت رسول ص : اصرار داشتند که خود را با سوره حمد درمان کنید. درمانی که هیچ ضرر  ندارد و بلکه عبادتی هم هست.
  • حضرت رسول ص: شرق و غرب نروید و بیماری‌ها را برای خودتان پیچیده نکنید و بیماری سه تاست و درمان سه تاست:
    • بیماری:1-دم 2-مُرَّةُ(صفرا و سودا) 3-بلغم -یک سوم یا یک چهارم بیماری‌ها منشأ آن دم هست  و نصب بیماری‌ها منشأ آن مره هست و بقیه منشأ آن بلغم هست.
    • درمان: ۱-درمان دم همان حجامت است(یعنی حجامت یک چهارم بیماری‌ها را درمان می‌کند) 2-درمان بلغم هم حمام و اتاق گرم هست(1/4 بیماری‌هاست) 3-درمان مره ملین و مسهل است.
  • هر چیزی که با این موارد درمان نشود بخاطر ضعف اعتقاد است که به این موارد اعتقاد ندارند و برای خود درمان‌ها را پیچیده می‌کنند و بنابراین بیماری او هم پیچیده‌تر خواهد شد.
  • درمان به اعتقاد شخص بستگی دارد و درمان نوعی نسخه اعتقادی است.
  • معصوم میفرماید که آن کسی که دارو را در گیاه تلخ قرار داده است می‌تواند درمان را در گیاه شیرین هم قرار دهد.
  • اعتقاد نقش مهمی در درمان دارد.
  • عسل میکروب کش است و آنتی باکتریال است.
  • معصوم استفاده از مُسَکن را نهی کرده است.
  • شخصی پیش امام صادق ع آمد و گفت من مرضی دارم و باخوردن چند جرعه شراب درد آن ساکت میشود. امام فرمود نخور. ایشان چند نوبت نخورد و کلآ خوب شد درحالی که مدتهای زندگانی مریضی اش با خوردن مسکن (شراب) همراه او بود. امام فرموده بود که دلیل مرض تو میکروبی هست که اگر تحمل کنی از تو نا امید میشود و از بین خواهد رفت و اگر شراب بخوری این بیماری همچنان بایقی خواهد ماند.
  • حقیقت طب دانستن بیماری و داروست و کسی که این ها را بشناسد میشود طبیب.
  • حقیقت طب دانستن بیماری و درمان و کسب مهارت لازم درمقام عمل و نه اینکه در مقال تئوری باشد و بلکه در مقام عملی باشد.
  • رفق یعنی مطالفت و با خوشی و خوبی 
  • کتاب کافی: از موسی‌بن‌عمران پرسیده شده است که:بیماری از کیست و از کجاست و خداوند فرمود از من است و کفت درمان از کیست و خداوند فرمود خوب شدن هم از من است. پرسید مردم با درمان چکار میکنند و فرمود آنها دل بیمار را خوش می‌کند.
  • طب از نظر اسلامی:
    • احتمال یکم: کار طبیب روحی و روانی است که فقط بیمار را دلخوش می‌کند. طبیب کسی است که میداند  چگونه بیمار را دلخوش کند.
    • احتمال دوم: هر بیماری علتی هست و درمان نسخه آن بیماری است.(بیماری حق است و درمان علت و سبب برای بیماری است)
    • احتمال سوم: نه تنها دلخوش کردن است و نه اینکه تنها علت و معلول بیماری‌ها ست. بلکه اعتقاد مهم است و اگر کسی به چیزی عقیده داشته باشد اثر میکند.
    • احتمال چهارم: دارو مؤثر است اما مهم تمام اقتضا با اذن خداوند است. دارو وقتی اثر میکند که خداوند اذن بدهد.
    • نتیجه: برای شفای بیماری هم اذن خدا لازم هست و هم اعتقاد به دارو و هم خود دارو و هم باید بیمار دلخوش باشد و روحیه بیمار خوب باشد.
  • بعضی دارو‌ها به مرور زمان اثر خود را ازدست داده است. به دلیل اینکه مردم اعتقاد خودشان را از دست داده اند به آن بیماری.
  • اینکه میگویند میکروب‌‌ها مقاوم شده است برای برخی بیماری‌ها درست نیست بلکه درست این است که اعتقاد مردم به آن برگشته است و دیگر اثر نمی‌کند.
  • حتی برای برخی بیماران تغییر جلد روی دارو دیگر اثر نمی‌کند.
  • حضرت علی ع: درمان تو درون توست.
  • بیماران روحیه خودشون رو از دست میدهند  که مریض می‌شوند.
  • ۰ نظر
  • ۰۷ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۵۴
  • ۱۷۰ نمایش
  • behrooz mohamadi nsasab